Hjem » Ordbog » Afvisningsprocent

Afvisningsprocent

Hvad betyder:

Afvisningsprocent

Afvisningsprocenten fortæller populært sagt, hvor stor en del af dine besøgende, der kun sér én side, inden de forlader din hjemmeside.

Afvisningsprocent kaldes også bounce rate. Den beregnes som antallet af enkeltside-sessioner divideret med det totale antal sessioner.

Hvad kan man bruge afvisningsprocenten til?

Afvisningsprocenten, eller bounce rate, giver et godt billede af, hvor god du er til at fastholde dine besøgende på din hjemmeside. Den fortæller en hel del om, hvor godt de besøgende matcher indholdet.

Bounce rate er et rigtig godt værktøj til at finde undersider og tekster, som du med fordel kan optimere.

Hvad er en god afvisningsprocent?

Der findes ikke et korrekt svar på, hvad en korrekt afvisningsprocent er. Når du arbejder med afvisningsprocent kan du sammenligne sider på din egen hjemmeside, trafikkilder og udvikling over tid.

Du kan ikke sammenligne din bounce rate med andre hjemmesider, med mindre siderne er opbygget ens, og i nogenlunde samme branche.
Som udgangspunkt gælder: Jo lavere afvisningsprocent, jo bedre. Dog kan afvisningsprocenten også bliver for lav; men det er oftest et tegn på forkert opsætning af Google Analytics.

Ifølge hjemmesiden Search Engine Journal ligger en gennemsnitlig afvisningsprocent på 40-55%.

Er det dårligt at have en høj afvisningsprocent?

Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, at din bounce rate er høj. Hvis din hjemmeside er en blog, og du ser en høj afvisningsprocent på dit seneste blogindlæg er det måske bare et udtryk for, at folk har læst indlægget, og derefter klikker sig videre.

Hvis det derimod er din forside eller en kategoriside, hvis formål er at sende folk videre rundt på din hjemmeside, kan det godt være et udtryk for dårlig kvalitet eller lav brugervenlighed, hvis afvisningsprocenten er høj.

Hvordan får man en lavere afvisningsprocent?

Der er flere ting du kan gøre, hvis du vil sænke din afvisningsprocent:
1: Lav bedre Call To Actions – Interne links mellem relaterede sider.
2: Sørg for en indbydende grafisk opbygning. Har du en blog, skal du undgå en sort mur af tekst, men brug forskellige grafiske virkemidler for at føre læseren gennem indlægget.
3: Sørg for relevant trafik: Afvisningsprocenten kan faktisk afhænge af dit publikum. Er det specifikke kanaler, der skiller sig ud med en høj afvisningsprocent?
4: Brug splittest. Værktøjer som VWO eller Google Optimize kan hjælpe dig med at teste forskellige variationer af dine sider.

Hændelser påvirker afvisningsprocenten

Hvad nu hvis din hjemmeside kun består af en forside? Eller du benytter mange landingssider, hvor folk faktisk får det de skal have, uden at navigere rundt? Så kan du med hændelsessporing tracke, at de gør det, som du gerne vil have dem til. I Google Analytics tæller hændelser med, og betyder at du får færre enkeltside-sessioner, hvis du eksempelvis tracker på kontaktformularer, scrolldybde eller lignende.

Hvorfor er min afvisningsprocent 0?

Undrer du dig over, at din afvisningsprocent er meget lav? Det er formentlig ikke fordi, du har et super godt website, som alle engagerer sig i. Det er snarere udtryk for, at der er en fejl i din opsætning af Google Analytics.

Afvisningsprocenten er som sagt udtryk for, hvor stor en del af dine besøg, der er det man kalder enkeltside-sessioner. Hvis en bruger ser en anden side eller udløser en hændelse, så vil de ikke tælle med.

Den fejl der oftest sker, er at man har installeret sporingskoden gra Google Analytics flere gange. Derved bliver der udløst mere end én sidevisning, hver gang en bruger indlæser din side.

Hvis det sker, vil afvisningsprocenten (bounce rate) nærme sig 0. Det er ikke udtryk for et super effektivt website, men snarere at der er en fejl et sted.

 

Vi er specialister i online markedsføring

Leder du efter en ekspert, der kan hjælpe dig i gang med online markedsføring – eller få mere ud af dine nuværende kampagner? Så tag fat i en af vores specialister. Vi har stor erfaring med konverteringsoptimering, SEO, Google Ads og meget mere, og kan sikre dig en positiv ROI af din indsats med – også når det gælder om at forbedre din afvisningsprocent.

Har din afvisningsprocent optimeringspotentiale?

Få en gratis og uforpligtende gennemgang af dine muligheder. Klik på linket til højre, og udfyld formularen, så bliver du kontaktet.

Få en analyse af dit optimeringspotentiale

Vil du ringes op?

Vil du have en uforpligtende snak om muligheder for samarbejde? Ring på 30 28 33 93 – Eller udfyld nedenstående, så vil vi kontakte dig.