Hvad betyder:

Google Consent Mode?

Et af de helt store problemer lige nu, er at holde styr på hvor din trafik kommer fra når brugerne fravælger cookies. Hvis brugerne fravælger cookies, virker Google Analytics ikke.

Derfor introducerer Google et nyt API, kaldet Google Consent Mode.

Hvad er Google Consent Mode?

Med introduktionen af Google Consent Mode bliver det muligt at anvende Googles produkter som Google Analytics, Google Tag Manager og Google Ads tracking, selvom brugeren fravælger cookies.

Det betyder, at du stadig har information om, hvilke kampagner der konverterer, hvilke trafikkilder der virker og meget mere, selvom brugerne fravælger cookies.

Hvordan virker Google Consent Mode

Kernen i Google Consent Mode er to nye tags: ad_storage og analytics_storage, der styrer hvordan øvrige Google tags og cookies virker.
Ved hjælp af anonymiserede pings tjekker Google, om der er givet samtykke eller ej.
Er der givet samtykke virker de forskellige scripts helt som de plejer.
Er der ikke givet samtykke sendes der kun aggregeret og anonymiseret data til Google’s servere om brugerens besøg.

 

Hvis der ikke er givet samtykke får du ikke mulighed for eksempelvis retargeting eller målrettet annoncering, men til gengæld får du stadig data om især konverteringer fra dine kampagner.

 

Hvilke produkter understøtter Google Consent Mode?

Pt. virker Google Consent Mode for følgende Google-produkter:

  • Google Analytics

  • Google Ads, inkl. konverteringssporing.

Hvordan implementeres Google Consent Mode?

For at benytte Google Consent Mode er det vigtigt, at dialog til indhentelse af samtykke vises inden sporingstags, således at Google kan hente info om samtykke.

 

Det nemmeste er at benytte en samtykkeløsning til implementering, eksempelvis cookieinformation.com eller cookiebot.com. Disse har som standard aktiveret Google Consent Mode, når du benytter deres løsninger til at indhente samtykke.