Hjem » Ordbog » PPC

PPC

PPC er en forkortelse, der især bruges inden for online marketing. PPC står for Pay Per Click, og beskriver en afregningsmodel, hvor man betaler pr. klik. Fordelen ved PPC-afregning er, at du kun betaler for klik, og ikke for eksempelvis visninger. Denne afregningsform kaldes CPM.

Afregningsformer for online markedsføring:

  • PPC: Pay Per Click – Betaling pr. klik
  • CPA: Cost Per Acquisition – Betaling pr. salg, henvendelse eller lignende
  • CPM: Cost Per Mille – Betaling pr. 1000 visninger, typisk anvendt ved bannerannoncering.

PPC er kendt fra en lang række online annonceringssystemer, eksempelvis Google Ads, hvor PPC er den mest normale afregningsmodel. Du kan dog også vælge andre afregningsmodeller i Google Ads, alt efter kampagnetype.

 PPC betyder som nævnt, at du betaler en pris pr. klik. Hvad du så ender med at betale for det endelige salg afhænger af en lang række parametre, hvor din konverteringsrate er en af de vigtigste. Konverteringsraten fortæller, hvor mange salg du har pr. 100 besøg. Hvis du kan fordoble din konverteringsrate vil du også kunne fordoble din omsætning, hvis ordreværdien vel at mærke fastholdes. 

Hvis konverteringsraten hæves, vil pris pr. ordre også falde, hvis CPC (Price Pr. Click) fastholdes. Derfor kan det ofte betale sig at arbejde med konverteringsoptimering – Det giver flere og billigere salg.

Kvalitetsresultatet har indflydelse på din CPC

Hvis du benytter Google Ads til annoncering, er du formentlig faldet over begrevet kvalitetsresultat, på engelsk quality score (QS). QS er et tal på en skala fra 1-10. En lav QS vil give dyre klikpriser. QS vurderes af Google ved hver søgning, og beregnes blandt andet ud fra følgende parametre:

  1. Hvor godt passer landingssiden til søgningen
  2. Hvor godt optimeret er annoncen til søgningen
  3. Hvordan performer din hjemmeside generelt.