Hjem » Ordbog » SEO-tekster

SEO-tekster

Hvad er SEO-tekster?

Når vi tilføjer et ekstra led til SEO, nemlig vores tekster, finder vi frem til hele fidusen. SEO tekster er artikler, blogindlæg eller landingssider, der har fokus på specifikke søgeord, og begrebet dækker kort og godt tekster, som skal ranke bedre i eksempelvis Google.  

Rangering på Google tager udgangspunkt i de søgeord, som en bruger søger efter. Har du et stykke indhold, der matcher den sætning eller de søgeord, der bliver søgt på, vil din side have et lod med i puljen om at rangere bedst muligt.

En SEO-tekst er derfor indhold, som er optimeret efter de søgeord, du gerne vil rangere højt på. Men nu gælder det ikke om at fylde SEO-teksterne til randen med søgeord, for Google er snedig nok til at lure kvaliteten på teksterne. Derfor handler den gode SEO-tekst om at finde balancen mellem søgeord og kvalitetsindhold, som søgemaskinerne elsker.

Hvad er SEO?

Det er lidt den omvendte rækkefølge at præsentere SEO efter, men det er fordi, at du I vores ordbog kan du også læse mere om det overordnede emne ved at klikke her.
Kort er SEO en forkortelse for Search Engine Optimization. Og selvom det lyder lidt mere smart på engelsk, kalder vi det også for søgemaskineoptimering herhjemme. SEO handler helt enkelt om at optimere synligheden i diverse søgemaskiner og få den bedst mulige rangering. Det giver pote i sidste ende, for med en bedre rangering på eksempelvis Google vil du få langt mere trafik på siderne – og det er endda helt og aldeles gratis til forskel fra betalt markedsføring. 

Kom godt fra start med SEO-tekster

Søgemaskiner elsker alt godt indhold, så det gælder om at fodre dem med det helt rigtige for at få succes med opgaven. Men det betyder ikke, at du skal skrive dine SEO-tekster til søgemaskinen. I stedet skal du rette alt indhold mod brugerne.

Det lyder måske lidt skørt, men der er en særlig grund til. Alle søgemaskiner er baseret på komplicerede algoritmer, der på sekunder afkoder hver enkelt side, du finder på nettet. Algoritmerne har sat barren højt, og i dag formår de at prioritere de sider, som har indhold, der skaber den største værdi for brugerne.

For at komme godt fra start skal du selvfølgelig have et udgangspunkt for de søgeord, du skal skrive dine SEO-tekster ud fra. Her er en søgeordsanalyse din bedste ven. Den giver et overblik over søgeordenes søgevolumen, som i bund og grund handler om søgeordets popularitet hos brugerne. Når du har den, er du klar til at kaste dig ud i skrivekunsten.

Sådan får du succes med dine SEO-tekster

Med alt det andet på plads mangler vi at kigge lidt nærmere på, hvordan du mestrer kunsten. SEO-tekster handler nemlig om at kombinere høj kvalitet på dit indhold med søgeord – uden at fylde for mange på. 

En SEO-tekst skal skrives med omtanke for brugeren. Den skal bestå af relevant indhold, da det holder brugeren længere tid på siden, hvilket Google ser som en positiv indikator. Dog skal du også huske at flette søgeord ind i teksten på en naturlig måde. Og der er selvfølgelig nogle små, gode tricks, som giver dig et skub på vejen.

Sørg for at bruge søgeord i overskrifter og underoverskrifter. Derudover kan du vælge at linke til andre relevante artikler eller sider, hvilket gør din side mere autoriseret. Jo mere du linker til, desto større bliver sidens troværdighed, og det er søgemaskinerne vilde med – og husk. Kun link til andre troværdige sider med autoritet.

Længden på SEO-tekster er heller ikke helt ligegyldig. For Google kan godt lide langt indhold og en god tekst må meget gerne runde minimum 800-1000 ord. Har du kortere tekster i dag, kan det altså godt betale sig at få tilføjet lidt ekstra tekst. Og så skal du selvfølgelig sørge for sprøde catch-lines i både title og meta.

Opsummering 

Forhåbentligt er SEO-tekster ikke længere en by i Rusland for dig. For SEO er en vigtig del for alle sider, hvis du vil have trafik og besøgende. Når vi taler om SEO-tekster, handler det altså om at optimere indhold på sider, som skal rangere højt i søgemaskinerne. Teksterne skal bestå af:

  • Kvalitetsindhold, der er rettet mod brugeren.
  • Relevante søgeord, som er udarbejdet gennem en søgeordsanalyse.
  • Søgeord i overskrifter.
  • Interne og/eller eksterne links i teksterne.
  • En passende længde, der gerne skal være på minimum 1000 ord.

SEO er nutidens og fremtidens måde til at skabe trafik og synlig på blandt andet Google, og derfor betaler det sig at bruge lidt ekstra krudt på kvalitetsteksterne. Det giver nemlig pote.