Hjem » Ordbog » SEO

SEO

Hvad betyder:

SEO

SEO står for Search Engine Optimization. På dansk kaldes det også søgemaskineoptimering. SEO er en disciplin indenfor online markedsføring, der går ud på at optimere synligheden i søgemaskinerne. 

Formålet med SEO er at skabe mere trafik, og brugere af høj kvalitet fra søgemaskinernes organiske resultater. I modsætning til PPC og betalt markedsføring i søgemaskinerne kan du få helt gratis besøgende fra eksempelvis Google. 

Hvad består SEO af?

For at få en god synlighed i Google og Bing, kræver det tre ting:

  • Godt indhold
  • Links til din hjemmeside
  • Høj brugervenlighed på din hjemmeside

Hvert af disse underpunkter kan selvsagt inddeles i en lang række underpunkter, og der er mange parametre, som du kan optimere på.

Når du eksempelvis vil lave god brugervenlighed på din hjemmeside, er det væsentligt at den loader hurtigt, har en god overskuelighed, og at folk kan finde det de leder efter.

Google har lavet retningslinjer for webmastere. I dem kan du læse, hvordan du bedst kan optimere din hjemeside. Du kan også se, hvad du IKKE skal gøre, hvis du ikke vil have din hjemmeside fjernet fra Google. SEO er populært sagt inddelt i tre kategorier, alt efter om du overholder retningslinjerne eller ej: White hat, grey hat og black hat.

Sådan virker SEO

De fleste starter med at lede efter et produkt ved at gå ind på Google. Dér kan man indtaste sit søgeord i søgefeltet, og vupti, så får du en lang liste med mere eller mindre relevante links. 

Men hvordan får Google egentlig kendskab til siderne, og hvordan prioriterer de resultaterne?

Det hele starter med en robot eller webcrawler, som følger links fra den ene hjemmeside til den anden. Undervejs gemmes alle sider i Googles enorme databaser, og indholdet indekseres ud fra tekst, billeder og mange andre parametre.

Hele hemmeligheden bag resultaterne ligger i Google’s algoritme. Det er en formel, der indeholder mange forskellige parametre, som hvert enkelt stykke indhold bliver vurderet ud fra. Kun hvis du har det bedste stykke indhold i forhold til en given søgning, kan du komme i betragtning til den dyrebare placering som nr. 1 på Google. 

Google’s algoritme er ikke offentlig, så du kan ikke bare slå op i en tabel, og se hvad du skal arbejde med. Men der er dog en lang række best practices, som alle søgemaskineoptimeringseksperter ved virker – og en hel del, der ikke gør.

Vi er specialister i SEO

Leder du efter en SEO-ekspert, der kan hjælpe dig helt i top i Google? Så tag fat i en af vores specialister. Vi har stor erfaring med SEO, Google Ads og meget mere, og kan sikre din synlighed i Google.

Har din SEO optimeringspotentiale?

Få en gratis og uforpligtende gennemgang af din SEO-status. Klik på linket til højre, og udfyld formularen, så bliver du kontaktet.

Få en gratis SEO analyse

Vil du ringes op?

Vil du have en uforpligtende snak om muligheder for samarbejde? Ring på 30 28 33 93 – Eller udfyld nedenstående, så vil vi kontakte dig.