7
By Published On: april 28, 2020

Affiliate marketing kan være en rigtig god trafikkilde, som kan generere en hel del omsætning. Fordelen er, at du kun betaler for de salg du får fra dine affiliates.

Men der er også en slange i paradiset. Hvis du køber trafik fra Google Ads, kan du risikere at betale for det samme salg to gange. Det kan smadre økonomien, og derfor bør du overveje, om du skal gøre det til en betingelse på dit affiliate-program, at du ikke betaler for ordrer, hvor sidste klik var fra Google Ads.

https://www.youtube.com/watch?v=Dlz8I-TbJzc

Så kan du selvfølgelig manuelt gennemgå ordrer, og afvise dem, der har Google Ads som kilde i Google Analytics. Men du kan også gøre noget meget smartere: Undgå at vise konverteringsscriptet på de ordrer, der har kostet klik på Google Ads.

Bemærk: Hvis du benytter en løsning til eksklusion af salg, hvor Google Ads har haft sidste klik, skal det fremgå af dit programs egne betingelser hos eksempelvis Partner-Ads.

Det kan gøres på mange måder – En af mulighederne er at bruge Google Tag Manager.

Vil du have løsningen, så kan du kvit og frit få den tilsendt på din email, du skal bare tilmelde dig nyhedsbrevet her, så får du tilsendt løsningen sammen med en udførlig forklaring:

Få tilsendt løsningen til din email:

[contact-form-7 id=”747″ title=”Newsletter vandret” contentupgrade=”gtm partnerads”]

Vejledning til at opsætte eksklusion af sporingsscriptet på Google Ads trafik

Start med at tilmelde dig nyhedsbrevet med ovenstående formular. Så får du tilsendt en email med link til download af en Google Tag Manager importfil. I eksemplet er brugt Partner-Ads som affiliatenetværk, men du kan let indsætte andre netværk i GTM.

1: Importer containeren til din Google Tag Manager. Brug formularen ovenfor, så får du tilsendt et link til importfilen.

2: Udskift XXXX i variablen partner-ads programid med dit korrekte programid fra Partner-Ads.

Screenshot fra Google Tag Manager

3: Sørg for at du bruger de rigtige variabler i variablerne dlv – transactionid og dlv – value – Det kræver at du tager et kig på data layer på din transaktionsside. Brug forhåndsvisning i Google Tag Manager til dette.

4: I triggeren Succes side not visitorFromAdwords skal du rette Page Url til den url, besøgende lander på ved gennemført ordre. I mit eksempel trigger jeg på eventen Purchase, det er muligt, at du skal ændre dette til en anden event eller page view.

Screenshot fra Google Tag Manager

Test at det virker

Til sidst skal du selvfølgelig tjekke at det virker. Start med at cleare dine cookies fra din webshop. Derefter aktiverer du forhåndsvisning i Google Tag Manager, og gennemfører en ordre.

På din tak-for-din-ordre side, skulle du gerne se, at Partner-Ads scriptet blev affyret:

Screenshot fra Google Tag Manager

Derefter går du igen ind på din hjemmeside, men sætter et ?gclid=1234 efter url’en, således at du besøger shoppen på webshop.dk/?gclid=1234 – og gennemfører en ny testordre. Nu skulle du gerne opleve, at partner-ads scriptet IKKE bliver affyret.

Disclaimer: Der ydes IKKE gratis support på denne løsning, anvendelse sker på eget ansvar. Du er dog velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker hjælp til at implementere løsningen i din webshop.