Hvad betyder:

Marketing Automation

Hvis du arbejder med online markedsføring, så er du helt sikkert faldet over udtrykket marketing automation. Marketing automation er nemlig et af de helt store buzzwords de seneste år, men hvad dækker det egentlig over?

Marketing Automation – navnet siger det meste

Tænker du; automation marketing? Det er garanteret automatiseret marketing? Så har du faktisk ret. Navnet siger nemlig en hel del om, hvad disciplinen indebærer. Men ikke så meget om hvordan man automatiserer ens markedsføring – Dét er der nemlig ret vide rammer for.

Formålet med marketing automation kan koges ned til:

At levere det mest relevante indhold til de rette modtagere på det rette tidspunkt.

Dér hvor de fleste stifter bekendtskab med marketing automation er indenfor e-mail marketing og nyhedsbreve. Det er nemlig indenfor e-mail, du kan vinde rigtig meget ved at automatisere forskellige opgaver.

Måske har du været forbi en webshop, puttet noget i kurven, men ikke gennemført et køb? Hvis du så har oplevet at du efterfølgende får en “hov, har du ikke glemt at færdiggøre din ordre”-e-mail, så er du udsat for automation marketing. Nogle vil dog også kalde dette eksempel for e-mail automation; automatisk udsendelse af nyhedsbreve baseret på forskellige triggers:

  • Du har besøgt shoppen, puttet i kurven, men ikke købt
  • Du har ikke besøgt shoppen i en periode
  • Produkter som du har set er kommet på lager igen.

Det er stort set kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan med automation marketing. Nåja, og så selvfølgelig lige GDPR og markedsføringsloven, men det er en anden snak.

Fordelen ved at automatisere din marketing

En af del helt store fordele ved at automatisere især dine mailudsendelser er, at du kan lave langt mere vedkommende og relevant indhold til den enkelte modtager.

Hvis saxo.com får en ny bog på lager kan det give meget bedre mening at udsende nyhedsbrev til de modtagere, der har vist interesse for lignende titler, fremfor bare at udsende en e-mail til samtlige nyhedsbrevsmodtagere om at “Livet med hundehvalp” nu er kommet på lager.

Derved får man højere konverteringsrater, færre afmeldinger og generelt bedre resultater.

Hvornår kan det betale sig at arbejde med automatisering af marketing?

Automation marketing er ikke det første du skal kaste dig over, hvis du åbner en webshop. Men har du allerede fået styr på Google Ads og SEO, og har du en stigende kundebase? Så kan det være på tide at kigge på automation marketing.

Marketing automation er ikke kun e-mails

Normalt sammenkæder man marketing automation med e-mail marketing. Men marketing automation er ikke KUN e-mail marketing. Du kan nemlig automatisere meget mere end udsendelse af e-mail. Nogle eksempler:

  • Udsendelse af SMS
  • Chatbots
  • Popups og slide-ins
  • Annoncering, eksempelvis Facebook-kampagner baseret på adfærd
  • CRM – Eksempelvis notifikationer på kundehændelser.

Kom i gang med Marketing automation

Når du kaster dig over automation marketing kan det være fristende at lave en masse avancerede løsninger. Men ofte er det 20% af løsningerne, der giver 80% af resultaterne, så start med de helt simple automatiseringer:

  • Velkomst-mails
  • Forladt kurv e-mails
  • Kom tilbage mails (til passive kunder)
  • Opfølgning på uåbnede e-mails.
  • Tilbage på lager e-mails

Værktøjer til Marketing Automation

Der er en lang række værktøjer, der tilbyder marketing automation i en eller anden form. Her finder du nogle af de mest udbredte: CRM:

Email:

Andre: