SEO gælder om at blive mere synlig i Google end dine konkurrenter. Det kan man gøre på mange måder, og du vil sikkert støde på begrebet Black Hat, når du arbejder med søgemaskineoptimering. I dette indlæg kan du læse hvad black hat seo er, og hvorfor du ikke skal bruge det.

De forskellige hatte i SEO

Groft sagt kan man inddele søgemaskineoptimering i tre kategorier:

  • White Hat: Teknikker, der ligger indenfor det Google har defineret som ok. Det er ting som godt content, der tiltrækker naturlige links. Hastighedsoptimering og arbejde med brugervenlighed hører også til denne kategori.
  • Grey Hat: Hvis du tager den grå hat på, ved du at du er på grænsen, eller endda lidt over, af hvad Google tillader. Der er ikke helt enighed om, hvad grey hat indebærer, men i vores definition vil eksempelvis PBN eller splog links være grey hat.
  • Black Hat: Her er du klart på den forkerte side af, hvad Google tillader. Black Hat kan være cloaking, hacking af andre hjemmesider for at få links og meget mere. Nå ja, så er der lige en teknik, som rigtig mange anvender: Købte links.

Hvad er Black Hat SEO?

Som nævnt ovenfor har Google retningslinjer for webmastere. Der kan du læse, hvordan du bedst hjælper Google med at finde og indeksere din hjemmeside og dit indhold. Nogle af de ting du kan gøre er:

  • Lav sider til dine brugere – ikke til søgemaskinerne.
  • Forsøg ikke at snyde dine besøgende.
  • Skriv gode informative tekster, målrettet de besøgende og deres søgehensigt.
  • Optimer din hjemmesides hastighed.
  • Sørg for at den vises korrekt i alle browsere og på alle de enheder, som brugerne kunne finde på at besøge din hjemmeside med.

I retningslinjerne skriver Google også specifikt, hvad du IKKE skal gøre. Med andre ord: Bruger du én eller flere af nedenstående teknikker, laver du black hat SEO, og så kan du risikere at Google straffer din hjemmeside.

  • Automatisk genereret indhold – Spinning af tekster, hvor en tekst bliver genbrugt og maskinelt omdannet. Se også spintax
  • Deltagelse i linkudvekskling – aftalt linkbytte. Du linker til mig, så linker jeg til dig.
  • Sider med intet eller meget lidt originalt indhold. Denne type indhold kaldes også tyndt indhold.
  • Cloaking – visning af én side eller type indhold til brugerne, og en anden til søgerobotterne.
  • Misledende redirects –  Nogle besøgende bliver redirectet til andet indhold. Eksempelvis bliver besøgende der kommer fra hjemmesidens forside ikke redirectet, mens besøgende direkte fra Google redirectes.
  • Skjult tekst eller links: Hvid tekst på hvid baggrund, tekst bag et billede eller lignende.
  • Doorway pages: Sider der er lavet for at ranke på meget specifikke søgetermer. Giver oftest mange sider med meget lidt variation i indholdet.
  • Scraped indhold: Indhold, som automatisk tages fra andre hjemmesider, uden at det ændres, eller uden at der tilføjes mere værdi eller indhold.
  • Deltagelse i affiliate programmer uden at tilføje værdi: Eksempelvis sider, hvor tekst, billeder og overskrifter ikke adskiller sig fra det produkt, som man lander på efter at have klikket på affiliate linket. Eksempel på side, der ikke tilføjer yderligere værdi:
    Eksempel på side med lidt eller intet originalt indhold
  • Sider med irrelevante søgeord, keyword stuffing: Indhold, hvor søgeord indgår unaturligt mange gange. Et eksempel:Black hat SEO er SEO, hvor man anvender black hat teknikker. Black hat kan give bedre placeringer, hvis du anvender black hat korrekt. Har du brug for black hat? Så ring til vores black hat team. BLACK HAT!
  • Phishing, hacking, installation af virus, badware og lignende: Automatisk download af skjulte programmer, forsøg på at narre kreditkortoplysninger fra folk.
  • Misbrug af structured data markup: Falske anmeldelser. Du må heller ikke opmærke usynlige oplysninger.

Risikoen ved Black Hat

Der er en meget høj risiko, hvis du anvender black hat. Google har automatiske og manuelle systemer, der overvåger og undersøger hjemmesider.

Bliver du opdaget i at overtræde retningslinjerne kan du enten få en manuel eller automatisk straf: Du kan risikere at få lavere placeringer på enkelte undersider eller hele din hjemmeside, eller du kan risikere at undersider eller hele hjemmesiden simpelthen bliver fjernet fra Google.

Sker det, kan det være en lang og sej rejse at genvinde Google’s nåde. Så generelt kan det ikke anbefales at overtræde retningslinjerne, hvis du vil have gode langtidsholdbare placeringer i søgeresultaterne.

Hold dig opdateret på online markedsføring

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.