Yahoo! belv grundlagt på Stanford University i januar 1994 af Jerry Yang og David Filo, som var elektroteknikstuderende, da de oprettede et websted med navnet “Jerry and David’s Guide to the World Wide Web”.

Guiden var et katalog over andre websteder, organiseret i et hierarki i modsætning til et søgbart indeks over sider. I april 1994 blev Jerry and David’s Guide to the World Wide Web omdøbt til Yahoo! Ordet “YAHOO” er et backronym for “Yet Another Hierarchically Organized Oracle eller “Yet Another Hierarchical Officious Oracle.” Domænet yahoo.com blev registreret den 15. marts 1995. Yahoo! voksede hurtigt i løbet af 1990’erne.

Yahoo! anno 2022

Fra 1996 til 2000 skiftede virksomheden sin forretningsmodel til at omfatte en betalt abonnementstjeneste, e-handel, webportal og webkatalog.

I 1999 nåede Yahoo! sin største popularitet som søgemaskine og webportal. Aktiekursen på selskabets aktier steg kraftigt under dot-com boblen og lukkede på et historisk højt niveau på 118,75 USD i 2000.

Men efter dotcom-boblen bristede, faldt Yahoos aktiekurs dramatisk og nåede et historisk lavpunkt på 8,11 USD i 2001. Virksomheden afviste formelt et overtagelsestilbud fra Microsoft Corporation i 2008.

Slutningen på storhedstiden

I begyndelsen af 2012 blev den største afskedigelse i Yahoos historie blev gennemført, og 2.000 medarbejdere (14 procent af arbejdsstyrken) mistede deres job.

Virksomheden har været igennem mange op- og nedture i årenes løb, men den er fortsat en af de mest populære internetsider i verden. Dog ikke længere som søgemaskine, men som webportal og e-mail udbyder.

Hvad gik galt med Yahoo!?

Det er en historie, som vi alle kender alt for godt: En virksomhed, der engang var på toppen i sin branche, falder fra sin høje tinde. Hvad skete der? Hvordan gik det hele galt?

I Yahoo!’s tilfælde er der mange mulige forklaringer. Men én ting er sikker: Virksomheden har ikke formået at følge med tiden og tilpasse sig de skiftende teknologier og forbrugervaner. Discipliner som konkurrenten Google har været særdeles dygtig til.

I de tidlige dage af internettet var Yahoo! en af ​​de førende spillere og dominerede som webportal og søgemaskine. Men da konkurrenter som Google dukkede op og introducerede nye teknologier og forbedrede søgealgoritmer, blev Yahoo! stadig mere bagud. Virksomheden forsøgte at følge med ved at lancere nye tjenester og erhverve andre virksomheder, men det var ikke tilstrækkeligt til at vende deres nedadgående tendens.

Yderligere udfordringer inkluderede intern uro og ledelsesproblemer, som førte til flere udskiftninger i topledelsen og en mangel på strategisk retning. Desuden mistede Yahoo! markedsandel og indtægter til sociale medier som Facebook og Twitter, der voksede i popularitet og tiltrækning af reklameindtægter.

Alt i alt blev Yahoo! overhalet af andre konkurrenter og mistede sin position som en førende spiller på internettet. Mens virksomheden stadig eksisterer og tilbyder en række tjenester, er dens tidligere dominans og popularitet forsvundet, og den tjener ikke længere som en førende søgemaskine.

Besøg Yahoo! her

Hold dig opdateret på søgemaskiner

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.