CPA betyder Cost Per Acquisition – eller Cost Per Action. CPA kan bedst oversættes til pris pr. anskaffelse. Med anskaffelse menes i marketinghenseende konverteringer, eksempelvis et salg, et tilsagn til at du må sende en kunde emails, eller et lead i form af et telefonnummer eller lignende.
CPA er en type prismodel, der henviser til det beløb, som en annoncør betaler for hvert konverteret lead. Med andre ord er CPA det beløb, du betaler for hvert salg, der genereres fra en annonce.
Der findes to hovedtyper af CPA:
- 1. Flat-Rate CPA
- 2. CPA i procent af salget
Fast CPA er den mest almindelige form for CPA, og det betyder ganske enkelt, at du betaler et fast beløb for hvert konverteret lead. Hvis din faste sats f.eks. er 200 kroner pr. salg, så betaler du 200 kroner for hvert lead, der resulterer i et salg.
CPA som en procentdel af salget er mindre udbredt, men det er grundlæggende, at du betaler en vis procentdel af det samlede salgsbeløb for hvert konverteret lead. Så hvis din CPA-procentdel er 5 %, betaler du altså 10 kr for et salg på 200 kr (5 % af 200 kr)
Hvad kan man bruge CPA til?
CPA kan bruges til en række forskellige formål, men det er mest almindeligt anvendt som enten en marketing- eller salgsmåling
Når det gælder markedsføring, kan CPA bruges til at måle en annoncekampagnes succes i forhold til, hvor meget det koster at generere hvert salg. Det er nyttigt, fordi det giver dig mulighed for at sammenligne
Hvad kan man bruge CPA til?
Hele formålet med at måle på CPA er, at du kan se hvilke kanaler eller markedsføringstiltag der er de mest lønsomme. Du kan eksempelvis bruge tallet til at se, om det overhovedet kan betale sig at annoncere.
Hvis du eksempelvis ved, at du i gennemsnit tjener 50 kr årligt på nyhedsbrevsmodtager, ved du at du ikke skal gå over dette beløb når du annoncerer for at få flere modtagere på dit nyhedsbrev.
Hvordan beregner man CPA?
Beregningen af CPA er ret simpel:
Pris for annoncering / antal konverteringer.
Hvis du eksempelvis har brugt 5.000 kr på en Facebook kampagne, og den har givet dig 25 modtagere på nyhedsbrevet, vil din CPA være 5000/50 = 100 kr. Om det beløb så er for højt eller for lavt er op til dig at vurdere. Hvis du ved at du omsætter for 500 kr årligt pr. nyhedsbrevsmodtager vil det være en meget fin CPA. Omvendt, hvis du ikke har nogen særlig omsætning på nyhedsbrevet skal du overveje, om det kan betale sig at annoncere for flere modtagere. Det kan også være, at du skal kigge ind i effektiviteten på din email marketing.
Hvor finder jeg CPA?
Typisk kan du aflæse cost per acquisition direkte i annonceværktøjet, uanset om du bruger Google Ads, Google Analytics eller Facebook Ads editor til rapportering. Cost pr. acquisition er det samme som pris pr. konvertering.
Husk at en CPA ikke fortæller noget i sig selv. Det er dig, der skal oversætte den til en metric, som du kan bruge i dit arbejde med online marketing.
Afregning efter Pris Pr. Konvertering
Cost per acquisition er primært en metric, som vi bruger i analyse og rapportering. Det kan dog også være en afregningsmodel, eksempelvis i affiliate marketing. Her betaler annoncøren kun for de konverteringer, som affiliaten eller mediet kan levere. Det er derfor en meget anvendt afregningsmodel, da man kun betaler for de hændelser, der giver værdi.
Læg en kommentar