Da man førhen snakkede SEO, talte man ofte om at få proppet så mange søgeord som overhovedet muligt ind i en tekst. Resultatet blev, at densiteten af det optrædende søgeord var ved at sprænge skalaen, og man stod så tilbage med en færdig tekst, hvis brugervenlighed var lig nul. Med årene er de kravene fra søgemaskinerne, gudskelov, blevet ændret en del. I takt med at densiteten af søgeordene er blevet skruet væsentligt ned, er forventningerne til brugervenligheden skruet op. I den “moderne” SEO tekst er det vigtigt at fokusere på fastholde læseren, og altså skrive til modtageren og ikke søgemaskinen.
Den gode SEO tekst
Men hvad er det lige præcis en god SEO tekst indeholder? Når du påbegynder din SEO tekst, er det vigtigt at have brugeren med i baghovedet. Det er det, fordi Google altid vil upranke de sider som giver brugerne mest værdi, og som bedst muligt kan give de informationer som brugerne søger. En god tekst er altså ikke en, der gentager det samme søgeord igen og igen, men derimod en der hvor de relevante aspekter, vinkler og omkringliggende ord er tydeligt afdækket.
Når det så er sagt, spiller søgeord stadig en stor rolle i forhold til en god SEO tekst. Det er nemlig disse, som fortæller Google hvad din tekst handler om, og dermed hvilken målgruppe der skal eksponeres for din tekst. Samtidig er det vigtigt at huske på, at jo mere værdi du tilføjer din tekst, jo længere tid bliver læseren hængende, og jo højere ranker Google dermed din side. Lykkes du med at fastholde læseren, er der desuden større sandsynlighed for, at vedkommende vender tilbage.
Sådan finder du de rette søgeord
Det første sted du skal starte, er hos dig selv. Hvis du skulle finde dit produkt, hvad ville du så selv søge efter? Dernæst skal du kortlægge hvad dine kunder, læsere, familie og venner kalder det du skriver om. Nu skulle du gerne have en håndfuld søgeord du kan gå i krig med. Det næste skridt er herefter at anvende et planlægningsværktøj til søgeord, for at for at udvide din søgeordsliste. Her kan du eksempelvis anvende Google Ads’ egen søgeordsplanlægger, eller søgeordstjenesten Tiny Ranker.
Det er nu på tide at koge dine søgeord ned til de mest relevante, og sortere dem fra, som du ikke kan stå inde for. Det kan for eksempel være, at du skal sortere søgeord som “gratis prøveperiode” fra, hvis det ikke er en service du tilbyder. Hvis dine søgeord ikke afspejler det du tilbyder på din hjemmeside, forlader læserne hurtigt din hjemmeside, hvilket set i et SEO perspektiv, ikke er ønskværdigt.
Vil du vide hvordan du får din hjemmeside synlig på Google? Så læs vores guide her: Hvordan bliver min hjemmeside synlig på google?
Hvad ellers?
En god ide er med jævne mellemrum at tilføje og fjerne søgeord, ved kontinuerligt at lave nye søgeordsanalyser og dermed følge udviklingen. Samtidig spiller det æstetiske i din opstilling ligeledes en vigtig rolle i fastholdelsen af brugerne. Lav her en fængende overskrift som indeholder de søgeord brugerne har søgt efter, for at finde frem til dit produkt. Jo større relevans alle dine indholdselementer har for din målgruppe, jo større er chancen ligeledes for at dine ydelser kommer øverst hos søgemaskinerne.
Har du yderligere spørgsmål om hvordan du skaber relevant content for din målgruppe, og i den forbindelse kommer øverst på Google? Så kommenter i feltet nedenunder, eller udfyld nedenstående formular, så kontakter vi dig til en uforpligtende snak.
Vil du lære Google Ads og SEO?
Vi deler gerne ud af vores viden. Tag lige og hop med på nyhedsbrevet her, så er du altid opdateret 👇
Ting du ikke bliver hvis du tilmelder dig: Dummere.