PPC ændrer sig hele tiden. De dage, hvor den eneste målretningsmetode var keywords, er forbi. Vi ser nu mere sofistikerede målretningsmetoder, der fungerer sammen med nøgleord. Remarketing Lister for SøgeAnnoncer (RLSA) er et godt eksempel på dette. Selvom de har været tilgængelige siden juli 2013, ser vi at RLSA ikke er brugt i så høj grad som de kunne rundt omkring på de forskellige Google Ads kontis. I dette indlæg vil du kunne læse mere om hvad RLSA er, hvordan det adskiller sig fra traditionel display remarketing og strategiske idéer til hvordan du kan bruge RLSA på din konto.

Hvad er RLSA?

RLSA er en funktion i Google Ads, der hjælper dig med at nå en målgruppe, der tidligere har besøgt din webshop/website, og  derfra målrette annoncer mod målgruppen på relaterede keywords på Google.
RLSA kan benyttes på følgende måder:

  • Lave budjusteringer på dine annoncegrupper for brugere (remarketing lister), der søger på Google ved hjælp af de keywords, du byder på.
  • Opstil annoncegrupper, der kun udløses og viser annoncer, hvis en bruger er på din remarketing liste og søger med de keywords, du byder på.
  • Brug RLSA til remarketing på shopping.

RLSA adskiller sig fra den traditionelle display marketing

Navnet “Remarketing Lists for Search Ads” kan være en smule misvisende og lyde som om det er det samme koncept som display remarketing, blot på søgenetværket. Dette er dog ikke tilfældet. Det eneste, RLSAs har til fælles med display remarketing er, at de begge bruger cookies til at spore brugere og føje dem til lister til annoncørens brug. Måden, disse lister bruges til RLSA, er helt anderledes end den traditionelle display remarketing. Mens standard remarketing leverer annoncer til brugere, når de surfer på Google Display Network, viser RLSA ikke bare automatisk tekstannoncer til brugere blot fordi de er på din remarketing-liste. Brugerne skal stadig være aktivt søgende på Google ved hjælp af de keywords, du byder på inden for dine søgekampagner.

Med RLSA kan du bedre tilpasse dine kampagner til at målrettes de mere kvalificerede og værdifulde brugere, der allerede har vist interesse i dine produkter. Bruges RLSA rigtigt skulle det gerne resultere i en mere effektiv brug af annonceudgifter, bedre konverteringsrater og dermed en bedre ROAS og POAS.

Bud på vinderstrategier med RLSA

Byd på mere generiske søgetermer, men kun på de mest kvalificerede brugere

Generiske keywords i søgekampagner er oftest ikke at foretrække, da de tenderer til at være dyre og generere meget lave konverteringsrater, hvis de overhovedet konvertere. Med RLSA kan du reducere risikoen for at byde på mere generiske keywords, fordi din målgruppe er mere kvalificeret. Resultatet er reduceret risiko for spild af annoncekroner, og muligheden for at udvide kampagner og se om mere generiske termer kan bringe konverteringer, når brugeren er en eksisterende websidebesøgende.

Målret annoncetekst og landingssider til dine eksisterende brugere

En af de største fordele ved RLSAs er, at du kan tilpasse dit annoncetekst baseret på, om en bruger allerede har besøgt din side, eller endda fuldført et køb. Hvis du har en remarketing liste over brugere, der har fuldført et køb eller downloadet noget, kan du duplikere dine eksisterende søgekampagner for at målrette kun brugere, der har fuldført et køb, og tilpasse dit annoncetekst i denne kampagne, så det er specifikt for eksisterende kunder. Dette kunne være noget såsom at tilbyde dem 5% rabat på deres næste køb.

Ekskluder brugere, der allerede har konverteret fra din kampagne

For nogle virksomheder er en bruger ikke længere værdifuld, når de har fuldført den ønskede handling på websiden. Hvis en bruger allerede har foretaget eksempelvis et køb indenfor de seneste 30 dage på din webshop,  kan det være spild af annoncekroner at målrette en remarketing kampagne mod vedkommende, da det ikke vil konvertere. Derfor kan det være effektivt, eksempelvis i en RLSA shopping kampagne af ekskludere brugere der har konverteret og i stedet satse på non konverters. For at bruge denne strategi skal du oprette en liste i Google Ads med kunder der har konverteret.

Der findes mange flere muligheder for at opsætte en succesfuld RLSA-strategi på din konto. Det kræver lidt teknisk viden omkring Google Ads at få sat lister og RLSA kampagner rigtigt op, så du både er sikker på at få bedst mulig effekt og mest mulig ud af dit annoncebudget. Samtidig med at du sikrer, at du overholder Googles politikker for remarketing. Hos Bizon kan vi hjælpe dig med dette – Du kan her se meget mere om hvordan vi kan hjælpe dig med Google Ads.

 

Hold dig opdateret på online markedsføring

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.