By 1,9 min read

Denne nyhed er nok ikke en af de mest spændende du læser i dag, men til gengæld er det nok den, der potentielt kan spare dig for flest penge.

Sagen er nemlig den, at Datatilsynet er begyndt at indstille virksomheder til bøder, hvis man ikke overholder cookiebekendtgørelsen, og blandt andet ikke har opsat cookie consent korrekt.

Når jeg skriver korrekt, så mener jeg at man ikke sætter cookies, før brugeren har accepteret det. Alt for mange installationer af cookie consent bannere overholder ikke lovgivningen, så det kan godt betale sig at få styr på det.

Rent praktisk skal man sikre sig, at man ikke sætter nogen som helst cookies, med mindre der er givet accept. Så har man nemlig sparet måske 200.000 – Som er den bødestørrelse man kan risikere – Læs om sagen her.

Tjek om du overholder lovgivningen

Jeg har lavet en lille video, der viser hvordan du let kan tjekke om du sætter cookies inden brugeren har givet accept:

 

Cookies og Google Consent Mode V2

Hvis du bruger Google Ads, er det også MEGET vigtigt, at du inden marts 2024 får opsat Google Consent Mode v2 i din cookie consent manager.

Google Consent Mode hjælper med at redde op 40-60% af den data, som vi ellers ikke kan se, fordi brugerne ikke accepterer cookies.

Google Consent Mode v2 er et krav fra marts 2024, for at Google vil sende data til din Google Ads og Google Analytics konto, så det SKAL sættes op, hvis du bruger penge på Google Ads.

Få hjælp til opsætningen

Vil du være helt sikker på, at din opsætning er korrekt, så kan vi hjælpe med en gennemgang af dit tracking setup – Så skal du blot booke et uforpligtende møde med mig her: Book møde med Per Allerup

Ved du, at du ikke har opsat en cookie løsning, eller bruger du Google Ads og har ikke Google Consent Mode v2, så skal du også bare kontakte os – Vi kan opsætte den korrekte løsning på få timer – udgiften er hurtigt tjent hjem på forbedret tracking og sparede bøder 😬

Hold dig opdateret.

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.

Relaterede artikler

  • Efter de østrigske og franske datatilsyn tidligere erklærede Google Analytics ulovligt, har de fleste marketers i Danmark holdt vejret, mens vi har ventet på et udspil fra Datatilsynet. Det udspil kom den 21. september 2022: Ifølge Datatilsynet kan man ikke lovligt bruge Google Analytics i EU, hvis man ikke foretager ændringer af opsætningen. For langt […]

  • Leder du efter måder at øge din webshops konverteringsrate på? Så er du heldig! Vi har samlet en liste med otte tips til konverteringsoptimering, som helt sikkert vil hjælpe dig. Læs videre for at få mere at vide. Når man driver en webshop, er det vigtigt at have fokus på konverteringer. Dette gælder både for […]

  • Har du mobiltrafik på din hjemmeside – og bruger du penge på markedsføring? Så bør du nok læse dette indlæg, hvis du ikke allerede er helt opdateret på ITP, og hvad det betyder for din markedsføring. Hvad er ITP – og hvad betyder det for din forretning? ITP står for Intelligent Tracking Prevention. Det er […]