Leder du efter måder at øge din webshops konverteringsrate på? Så er du heldig! Vi har samlet en liste med otte tips til konverteringsoptimering, som helt sikkert vil hjælpe dig. Læs videre for at få mere at vide.

Når man driver en webshop, er det vigtigt at have fokus på konverteringer. Dette gælder både for den samlede konverteringsrate Rate (CR) og for de enkelte produkters CR. Der findes mange forskellige strategier til at optimere konverteringerne i ens webshop, men oftest vil det være et spørgsmål om at finde den rette balance mellem brugervenlighed og conversion-fokus. I dette blogindlæg giver vi dig 8 ideer til, hvordan du kan optimere konverteringerne i din webshop.

konverteringsoptimering

1. Sørg for en brugervenlig webshop

Det er vigtigt, at din webshop er brugervenlig og intuitiv at navigere i. Hvis dine besøgende ikke kan finde det, de søger, eller hvis de bliver forvirrede af den måde, webshoppen er bygget op på, er der stor sandsynlighed for, at de forlader shoppen uden at have købt noget.

2. Fokusér på det væsentlige

Når man driver en webshop, er det let at få øje på de ting, der ikke fungerer optimalt. Men det er ikke nødvendigvis disse ting, der har størst indflydelse på konverteringerne. Derfor er det vigtigt at fokusere på de ting, der virkelig betyder noget for konverteringerne.

3. Sørg for en god produktbeskrivelse

Det er ikke nok bare at have gode billeder af dine produkter. Produktbeskrivelserne er også afgørende for, om dine besøgende konverterer. Derfor skal du sørge for, at produktbeskrivelserne er informative og præcise.

4. Gør det nemt at købe

Det skal være så nemt som muligt for dine besøgende at købe i din webshop. Husk derfor at have en brugervenlig betalingsløsning, der gør det hurtigt og nemt at betale for dine produkter.

5. Gør brug af call-to-actions

En call-to-action (CTA) er et element i din webshop, der skal opfordre dine besøgende til at købe et produkt. CTAs kan f.eks. være “Køb nu”-, “Tilføj til kurv”- eller “Se mere”-knapper. Husk at placere CTAs strategisk i din webshop, så de er lette at finde for dineøgende.

6. Brug pop-ups med omhu

Pop-ups kan være en effektiv måde at få dine besøgendes opmærksomhed på. Men brug dem med omhu, da for mange og/eller for voldsomme pop-ups kan virke forstyrrende for brugerne og dermed have en negativ indvirkning på konverteringerne. Dog kan popups eller slide-ins som eksempelvis Sleeknote være nyttige til at få flere signups til dit nyhedsbrev.

7. Gør brug af retargeting

Retargeting er en teknik, der gør det muligt for dig at “følge” dine besøgende på nettet efter, de har forladt din webshop. På den måde kan du vise dem relevante annoncer, der f.eks. opfordrer dem til at købe et produkt, de har set i din webshop.

8. Test og mål løbende

For at sikre, at du hele tiden er på forkant med din optimering af konverteringerne, er det vigtigt at teste og måle løbende. På den måde kan du se, hvad der virker og ikke virker for netop din webshop, og du kan løbende forfine din strategi.

Du kan blandt andet bruge følgende værktøjer til test og brugeranalyser:

Google Optimize

Optimizely

VWO

Hold dig opdateret

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.

Relaterede artikler

Se alle
  • Efter de østrigske og franske datatilsyn tidligere erklærede Google Analytics ulovligt, har de fleste marketers i Danmark holdt vejret, mens vi har ventet på et udspil fra Datatilsynet. Det udspil kom i går: Ifølge Datatilsynet kan man ikke lovligt bruge Google Analytics i EU, hvis man ikke foretager ændringer af opsætningen. For langt de fleste […]

    Læs videre
  • Har du mobiltrafik på din hjemmeside – og bruger du penge på markedsføring? Så bør du nok læse dette indlæg, hvis du ikke allerede er helt opdateret på ITP, og hvad det betyder for din markedsføring. Hvad er ITP – og hvad betyder det for din forretning? ITP står for Intelligent Tracking Prevention. Det er […]

    Læs videre