Google Ads funnel er en kraftfuld PPC-strategi til at maksimere din ROI. Det vil hjælpe med at øge rækkevidden af dine kampagner, tiltrække nye potentielle kunder til en lav pris og gøre dine konverteringer meget mere profitable.

Hvad er en Google Ads Funnel?

Google Ads funnel er en markedsføringsstrategi, der bruger en række forskellige kampagner, som guider potentielle kunder gennem købsrejsen. Det er designet til at tiltrække nye potentielle kunder, generere interesse og efterspørgsel, få potentielle kunder til aktivt at begynde at søge efter dine produkter/tjenester og derefter konvertere dem til betalende kunder med målrettet indhold og tilbud.

Google Ads funnel er opdelt i 3 faser:

Top Funnel (TOFU) – Bevidsthedsstadiet

Mid Funnel (MOFU) – Overvejelsesstadiet

Bottom Funnel (BOFU) – Konverterings/handlingsstadiet

Hos Bizon bruger vi tilsvarende Se Do Think strategien i vores arbejde med Google Ads.

see think do care

Hvorfor bruge en funnel strategi på Google Ads?

Google Ads fortsætter med at være den mest effektive annonceringsplatform til at generere leads og salg. Det er ideelt til direkte markedsføring, hvor du vil få folk til at tage handling og konvertere på dine tilbud.

Googles primære kampagnetype er søgeannoncer, der kan hjælpe dig med at fange de mest interesserede potentielle kunder, når de søger efter ting relateret til dine produkter/tjenester. Det, der gør disse kampagner så effektive, er evnen til at målrette mod brugere med høj købsintent baseret på de søgeord, de bruger.

Google Ads-funnelen kan hjælpe med at forbinde dig med flere potentielle kunder, der kunne være interesserede i dine tilbud med øvre-funnel-kampagner. Med en god kombination af annoncering og indhold kan du introducere dit brand til helt nye målgrupper og skabe efterspørgsel. Men folk ønsker ikke at købe fra “fremmede”, uanset hvor god din målretning af søgeord er, eller hvor tiltalende dit tilbud er.

En Google Ads-funnel-strategi løser dette problem ved at introducere dit brand på flere touchpoints i køberens rejse. Som resultat, når en potentielt kunde er klar til at handle og købe, er de mere tilbøjelige til at konvertere på dine tilbud.

marketing qualified lead

Hvordan laver du den ideelle Google Ads Funnel

1)TOFU – Øge opmærksomheden og tiltrække kolde målgrupper

Målgruppe:

  • Kolde målgrupper – Personer, der endnu ikke er bekendt med dit brand.

Hovedmålet er at få dit brand ud til nye potentielle kunde, som kunne blive loyale kunder på sigt.

Det er usandsynligt at kolde leads søger specifikt efter dit firma eller brand. De er måske ikke engang klar over, at du eksisterer, hvad du tilbyder eller at de overhovedet har brug for det, du tilbyder. Sørg for, at dine annoncer og tilbud er tilpasset til at levere informationsrigt og uddannelsesmæssigt indhold i stedet for at presse salg eller andre forpligtende anmodninger igennem.

Fokuser på at introducere dit brand ved at oplyse brugerne om løsninger på deres problemer og fremhæve de “livsændrende” fordele ved dine produkter og/eller serviceydelser.

Kampagnetyper, der kan hjælpe med at nå en bred målgruppe og øge opmærksomheden i TOFU-fasen er;

  • Display-kampagner
  • Discovery-annoncer
  • Video-kampagner
  • Søgekampagner

Målgrupper til TOFU-fasen kan baseres på følgende:

  • Demografi
  • Interesser og vaner
  • Emne målretning
  • Livsbegivenheder
  • Brugerdefinerede interessebaserede målgrupper

Nøgleordsmålretning i TOFU-fasen inkluderer følgende:

  • How-to søgeord
  • Informationsorienterede søgeord
  • Spørgsmålsorienterede søgeord og meget brede produkt/service-søgeord.

De bedste budstrategier for TOFU-fasen er:

  • Manuel CPC
  • Max CPV (dvs. video-kampagner)
  • Maksimer kliks
  • Maksmier konverteringer/Target CPA (til Discovery-annoncer).

2) MOFU – Skab interesse hos varme kundeemner

Mid funnel skal målrettes mod følgende brugere:

  • Personer, der har været eksponeret for dine annoncer i den foregående fase (som endnu ikke har konverteret).
  • Personer, der er begyndt at undersøge løsninger på Google.

De bedst ydende Google Ads-kampagnetyper til MOFU-trinnet er:

  • Søgekampagner
  • Shopping kampagner
  • Intent-baserede display- og videoannoncer
  • Remarketing

Målgrupper, der skal bruges i MOFU-trinnet i din Google Ads-tragt:

  • Målrettede kundeemner, der aktivt søger efter dine produkter og services.
  • Kundeemner med brugerdefineret interesse

Målretning af søgeord i midten af tragt omfatter følgende:

  • Generelle branchenøgleord
  • Generiske produkt/service nøgleord
  • Produktkategori nøgleord
  • Sammenligningsnøgleord

Bedste budstrategier for MOFU-trinnet er:

  • Maksimer konverteringer
  • Udvidet CPC

3) BOFU – Skabt konverteringer på dine varme kundeemner

Målret Bottom funnel følgende brugere:

  • Brugere, der tidligere har interageret med dine annoncer eller hjemmeside.
  • Brugere, der søger efter højt købsintenderende søgeord på Google – eksempelvis brandtermer.

De bedst performende kampagnetyper på Google Ads til BOFU-trinnet er:

  • Søgekampagner
  • Shopping kampagner
  • Remarketing (video- og displayannoncer)
  • RLSA-annoncer

Her kan du med fordel bruge shopping og search til remarketing. Du kan læse mere om RLSA, hvordan det fungerer og hvorfor det er et effektivt værktøj til at få konverteringer.

Målgrupper i BOFU-trinnet i din Google Ads-funnel:

  • Kvalificerede leads, der er klar til at købe
  • Smalle målgrupper

Målretning af keywords i bunden af ​​tragten inkluderer følgende:

  • Specifikke produkt/service keywords
  • Handlings keywords
  • Lokationsbaserede keywords
  • Brand keywords
  • Konkurrent keywords

CTA’er der kan fremme konverteringerne:

  • Pris
  • Finansieringsmuligheder
  • Hurtig levering
  • Gratis fragt
  • Bedste priser
  • Særlige tilbud og rabatter
  • Gratis gave ved køb af produkt

Ovenstående er blot et eksempel på CTA’er. De rette CTA’er afhænger af hvad der glæder i netop din branche.

Automatiserede budstrategier til dine bundtrags PPC-kampagner:

  • Mål-CPA for leadgenerering
  • Mål-ROAS for e-handel

Konklusion

Oftest ser vi at tilgangen til Google Ads er en tragtstrategi hvor der primært er fokus på at afslutte salget, Bottom funnel og måling på konverteringer, men man skal også huske, at det er vigtigt at pleje nye kunder. Det hele kogt ned, så handler succesfuld Google Ads strategi om at etablere den korrekte kampagnestruktur i overensstemmelse med din typiske kunderejse. Vælg den bedste målretning, tilbud og budstrategi til at matche potentielle kunder og guide dem gennem konverteringsprocessen.