Digital marketing er mere end bare et website eller annoncering på sociale medier. Paletten af digital marketing kanaler er bred og dækker udover ovenstående også SEO, betalt marketing, strategiske lead kampagner, email-marketing og meget mere.
Med alle de forskellige digitale marketing strategier der popper op i e-commerce i dag, kan det være svært at vide hvordan man skal sammenligne performance på de forskellige kanaler. Svaret på dette er KPI’er, da disse vil kunne hjælpe jeres marketing team med at skabe det bedste overblik over performance på de forskellige strategier.
Herunder følger et overblik, der giver dig fuld forståelse for alt fra hvad KPI er, til hvordan man måler på dem, og hvilke top metrics du skal overveje at bruge i jeres marketingafdeling.
Hvad er KPI for digital marketing?
KPI eller Key Performance Indicators er kort sagt metrics marketers bruger til at se hvorvidt eller ej, de når deres marketingmål og forbedrer marketingkampagners performance over tid. KPI’er handler i bund og grund om, hvorvidt man skaber omsætning og tjener penge eller ej, på de strategier og kampagner man sætter i gang.
Hvordan tracker man KPI’er for digital marketing?
At tracke KPI’er betyder at indsamle data fra mange forskellige kilder – dit website, sociale medier sider og profiler til budget information osv. Marketing software gør denne proces en hel del nemmere, da det indeholder integrationer, der kan interagere med din virksomheds sociale medier, websites og mange andre datakilder. Derfor behøver du ikke manuelt indsamle alle de data, da du kan få marketing redskaber, der indsamler disse automatisk, når de er sat rigtigt op.
Track de rette KPI’er for digital marketing
Der findes flere hundrede marketing KPI’er du kan tracke. Dette betyder ikke at du skal vælge at tracke alle sammen. Det vil tage alt for lang tid, og denne tid er bedre brugt på andre aktiviteter i marketingafdelingen. Du bør i stedet vælge de mest relevante KPI’er for din marketingkampagne og din virksomheds mål.
Så hvor mange skal jeg tracke?
Ifølge Twitter for business skal du bruge mellem tre til seks KPI’er, for at få et veldokumenteret overblik over tingenes tilstand. BEMÆRK: dette tal er pr. marketing kanal. Så ideelt skal du tracke en KPI på social medie marketing, en for e-mail marketing, en for Google Ads osv. på tværs af jeres kanaler. Har I kapaciteten til det, kan I i jeres team følge rådet fra Twitter på tre til seks pr. kanal. Det vigtigste er blot at finde et antal der passer i jeres team, og undgår at tracke for mange, så man mister overblikket.
Vær dog opmærksom på at få Indkluderet KPI’er for jeres overordnede digitale marketing kampagne, som marketingbudgettet og alle større benchmarks, du ønsker at måle på.
De vigtigste KPI’er for digital marketing
Herunder har vi fundet nogle af de vigtigste KPI’er marketers bruger, og organiseret den efter kanal. Der er blandt andet essentielle KPI’er for lead skabelse, websites, sociale medier og meget mere:
Overordnede marketing KPI’er
Disse KPI’er vil give dig det overordnede billede for din marketingplan, især med fokus på performance og omkostninger.
Customer acquisition cost (CAC)
CAC er hvor meget du i gennemsnit bruger for at få en ny kunde.
Sørg for at inkludere alle relaterede omkostninger – ad spend, timepris ift. tidsforbrug osv.
Customer lifetime value (CLV eller LTV)
CLV måler hvor meget omsætning en gennemsnitskunde vil give over tid.
Return on investment (ROI)
ROI handler i bund og grund om hvor meget du får tilbage af fra den indsats du laver. ROI findes alle steder, ikke kun i marketing, men i alle virksomheds sammenhænge. Det er et mål af hvor meget profit der er når du har fratrukket CAC fra LTV.
Konverteringsrate
Konverteringsrate er lidt mere tricky. For det første kan konverteringsraten bruges til at tracke, hvor stor en procentdel af besøgende eller brugere der bliver til leads, og også procentdelen af leads, der bliver til betalende kunder.
Konverteringsraten kan trackes på forskellige måder: Du kan tracke den overordnede konverteringsrate på tværs af alle de kanaler, eller du kan tracke konverteringsraten på individuelle kanaler som sociale platforme, Google ads eller e-mail marketing kampagner.
Lead KPI’er
Hvis du kører kampagner med det formål at indsamle leads, så vil disse KPI’er være essentielle at anvende.
Cost pr. lead
Minder om CAC, og måler hvor meget det koster at få et nyt lead. Ligesom ved CAC er det vigtigt, at du medregner alle de omkostninger, der er i forbindelse med i dette tilfælde leadgenerering. Alt fra ad spend, arbejdstimer osv.
Pris pr. konvertering
Pris pr. konverteringer handler om hvor mange omkostninger har du for at konvertere et lead til at blive en betalende kunde.
Retention rate
Måler hvor mange at dine kunder, der køber hos dig igen. Retention rate siger noget om hvor stor kundeloyaliteten er i din kundeportefølje.
Churn
Kundeafgang, også kaldet “kunde fraktion”, måler antallet af kunder, der dropper dit produkt eller framelder sig fra din service. Selvom alle virksomheder vil opleve forskellige fraktioner afhængigt af deres branche og forretningsmodel, viser stigende fraktioner, at der er noget, der ikke tilbyder så meget værdi som før.
Website Trafik KPI’er
De fleste virksomheder i dag har en hjemmeside, og hvis din er en, der aktivt er designet til at generere leads og konvertere kunder, er det afgørende at følge nogle målinger for at vurdere content markedsføringsindsatser og website præstationer.
Trafikkilder
Dette måler, hvor din website trafik kommer fra: sociale medier, klik på e-mail-links, søgeresultater osv. Overvågning af dine trafikkilder gør det muligt for dig at bygge på de kilder, der fungerer godt, og afslører, hvor du skal optimere for at generere mere trafik.
Sidevisninger
Overvågning af sidevisninger hjælper dig med at identificere tendenser. Er der bestemte tidspunkter på dagen, dage i ugen eller uger i året, der bringer mere trafik end andre? Får du mere trafik, når du lancerer en ny blog eller kører en ny kampagne? Dette tal hjælper dig med at afsløre de faktorer, der øger din trafik, så du kan udnytte dem.
Tilbagevendende besøgende
Overvågning af tilbagevendende besøgende mod nye website besøgende hjælper dig med at analysere engagement. Hvis du har få tilbagevendende besøgende, kan det betyde, at dit website indhold skal tilbyde mere værdi for at få folk til at komme igen.
Bounce rate – Afvisningsrate
En “afvisning” sker, når en besøgende kommer til dit site og forlader det med det samme. Hvis du har en høj bouncerate, skal du forbedre landingssider, så besøgende bliver længere.
Gennemsnitlig sessionsvarighed
Dette måler, hvor længe folk bliver på dit website. Længere sessionsvarigheder indikerer højere engagement, mens kortere betyder, at du skal forbedre indhold og andre tilbud for at opmuntre folk til at blive og gennemse flere sider eller produkter.
Sider pr. session
Dette er endnu et mål, der overvåger engagement. Hvis du har et højt antal sidevisninger pr. session, betyder det, at besøgende er interesserede nok til at klikke rundt og udforske. Færre sidevisninger pr. session kan betyde, at du skal tilføje mere værdi til dit indhold, forbedre intern linking eller forbedre dit website design.
Søgemaskineoptimering (SEO) KPIs
Søgemaskineoptimering hjælper dig med at generere mere organiske trafik fra websøgninger. Disse er de vigtigste digitale marketing metrics at spore, når du vil forbedre antallet af mennesker, der finder dig gennem organiske søgninger.
Søgeordsrangering
Søgeordsrangering fortæller dig, hvordan dit websted rangerer for værdifulde søgeord og nøgleord. Denne metric er en, du bør spore over tid, så du kan lære, hvilke søgeord der fungerer bedst. Derefter kan du optimere på dem.
Søgetrafik
Søgetrafik er faktisk en måling af flere andre KPIs, som dine indgående trafik, unikke besøg, trafikkilder, sidevisninger pr. session osv. Ideen er at analysere disse KPIs for at måle den organiske trafik, der kommer til dig fra Google-søgninger og andre søgemaskiner.
Backlinks
Backlinks hjælper med at forbedre forskellige hjemmesider rangeringer, og de kan også drive trafik til din hjemmeside fra andre hjemmesider. Når du sporer dem, vil du vide, hvor mange andre hjemmesider der linker til din. At øge dette tal hjælper dig med at øge søgemaskine-ranking og trafik til din hjemmeside gennem backlinks klik.
Domæne- og sideautoritet
Domæneautoritet er afgørende – jo højere, jo bedre. Grundlæggende måler det, hvor vigtig søgemaskinen mener, at din hjemmeside er. Dermed vil en højere autoritet betyde, at du vil have større chancer for at dukke op i søgeresultaterne.
Sideautoritet ligner domæneautoritet, men hvor domæneautoritet måler og rangerer din hele hjemmeside, måler sideautoritet og rangerer individuelle sider på din hjemmeside.
Betalte annoncerings-KPI’er
Google-annoncer, betalte sociale medie annoncer og fremhævede sociale indlæg – disse er nogle af de typer betalte annoncering, du kan lave. Og hvis du skal betale for det, skal du spore det for at måle ydeevnen og optimere din betalte annoncerings-ROI.
Cost per klik (CPC)
CPC er en grundlæggende metrik, du skal spore. Dette er omkostningerne, du betaler til en annoncør, når nogen klikker på en af dine annoncer.
Klikfrekvens (CTR)
Klikfrekvenser kan måle antallet af klik, du får sammenlignet med antallet af gange, en side vises i søgemaskineresultater. Det kan også måle antallet af gange, din annonce vises mod antallet af klik, den modtager. En højere klikfrekvens betyder, at din annonce er mere effektiv, og afhængigt af annoncøren kan flere klik også give dig lavere CPC-priser.
Kvalitetsresultat
Annoncører vil generere kvalitetsvurderinger for dine annoncer baseret på om de mener at dine annoncer er mere eller mindre værdifuld. Værdifulde, relevante annoncer vil ha et højere kvalitetsresultat – og dermed har du højere sandsynlighed for at have en højere klikfrekvens og en lavere cost per click. På den andre siden, hvis annoncøren bestemmer at du har en mindre relevant annonce og du får et lavere kvalitetsresultat, vil det sandsynligvis kræve mere per click.
PPC Leads og konverteringer
Dette står for “betal-per-klik” leads og konverteringer. Spor det totale antal leads, der er genereret fra betalte annonceklik, og antallet af klik, der konverteres til betalende kunder. Dette vil hjælpe dig med at evaluere, hvordan dine PPC-annoncekampagner klarer sig.
Sociale medier KPI’er
På samme måde som du holder styr på webtrafikken og konverteringerne, der kommer fra den, skal du holde styr på de samme typer mål på hver af dine sociale medieplatforme. Især er følgende KPI’er er vigtige;
Følger vækst
At skabe nye leads og konverteringer via sociale medier betyder at udvide brand awareness på sociale medier, og den bedste måde at måle det på er via følger vækst. Når dette tal står stille eller endda falder, er det din opfordring til at intensivere din digitale markedsføringsstrategi for at tiltrække nye følgere.
Engagement (likes, kommentarer, delinger)
At få nye følgere er fantastisk, men et højt niveau af engagement er endnu bedre. Antallet af likes, kommentarer og delinger afspejler antallet af mennesker på sociale platforme, der er begejstrede for dit brand i stedet for bare at følge det passivt. Det er en måling, der kan fortælle dig, hvor meget eksponering du får.
Sociale medier leads og konverteringer
Leads og konverteringer kan komme fra overalt – herunder sociale medier. Hold øje med antallet af leads, du får, og sammenlign det med antallet af konverteringer for at vurdere, hvor godt dine sociale kampagner sælger dit produkt eller din service.
Post rækkevidde
Rækkevidde er det totale antal mennesker, der ser dine opslag, og det er en nyttig metrik, der kan fortælle dig meget. For det første er jo bredere din rækkevidde, jo bedre. Men du kan også sammenligne rækkevidde med antallet af nye følgere, du modtager, og antallet af konverteringer, du får.
For eksempel, hvis du har en høj rækkevidde, men antallet af følgere er stagneret, kan dette betyde, at du har brug for at optimere din sociale kampagne, så flere mennesker følger og som et resultat ser dine opslag hele tiden.
Læg en kommentar