Hvad betyder

PPC – Pay Per Click

PPC er en forkortelse, der især bruges inden for online marketing. PPC står for Pay Per Click, og beskriver en afregningsmodel, hvor man betaler pr. klik. Fordelen ved PPC-afregning er, at du kun betaler for klik, og ikke for eksempelvis visninger. Denne afregningsform kaldes CPM.

Afregningsformer for online markedsføring:

PPC: Pay Per Click – Betaling pr. klik
CPA: Cost Per Acquisition – Betaling pr. salg, henvendelse eller lignende
CPM: Cost Per Mille – Betaling pr. 1000 visninger, typisk anvendt ved bannerannoncering.
PPC er kendt fra en lang række online annonceringssystemer, eksempelvis Google Ads, hvor PPC er den mest normale afregningsmodel. Du kan dog også vælge andre afregningsmodeller i Google Ads, alt efter kampagnetype.

PPC betyder som nævnt, at du betaler en pris pr. klik. Hvad du så ender med at betale for det endelige salg afhænger af en lang række parametre, hvor din konverteringsrate er en af de vigtigste. Konverteringsraten fortæller, hvor mange salg du har pr. 100 besøg. Hvis du kan fordoble din konverteringsrate vil du også kunne fordoble din omsætning, hvis ordreværdien vel at mærke fastholdes.

Hvis konverteringsraten hæves, vil pris pr. ordre også falde, hvis CPC (Price Pr. Click) fastholdes. Derfor kan det ofte betale sig at arbejde med konverteringsoptimering – Det giver flere og billigere salg.

Google Ads

 

PPC er en populær måde at annoncere online på, fordi det giver virksomheder mulighed for kun at betale for de annoncer, som folk klikker på. Det gør det til en meget omkostningseffektiv måde at annoncere på. Hvis du overvejer at bruge PPC til at reklamere for din virksomhed, er der et par ting, du skal vide. For det første skal du vælge de rigtige søgeord. Det er de ord og sætninger, som folk vil søge efter, når de leder efter noget, som du tilbyder. Du skal også sørge for, at din annonce er relevant og interessant, ellers vil folk ikke klikke på den. Og til sidst, du skal spore dine resultater, så du kan se, hvor effektiv din PPC-kampagne er.

Sådan forbedrer du effektiviteten af dine PPC kampagner

PPC, eller pay-per-click, er en online-reklamemodel, hvor virksomheder kan placere annoncer på søgemaskiner og andre websteder og kun betale, når nogen klikker på deres annonce.

Selv om PPC-modellen kan være effektiv for mange virksomheder, er det også vigtigt at optimere dine kampagner for at sikre, at du får mest muligt ud af din investering. Her er et par tips, der kan hjælpe dig med at forbedre effektiviteten af dine PPC-kampagner:

1. Vælg de rigtige søgeord

Når du vælger søgeord til dine PPC-kampagner, er det vigtigt at vælge dem, der er relevante for dine produkter eller tjenester, og som har en høj søgevolumen. Dette vil være med til at sikre, at dine annoncer bliver set af folk, der rent faktisk er interesseret i det, som du har at tilbyde.

Det er også vigtigt at overveje omkostningerne pr. klik (CPC) for hvert søgeord. Dette er det beløb, du betaler, hver gang nogen klikker på din annonce, og det kan variere afhængigt af søgeordets popularitet. Hvis du vælger søgeord med en lavere CPC, kan du holde dine omkostninger nede, mens du stadig når ud til din målgruppe.

2. Skriv en effektiv annoncetekst

Din annoncetekst er et af de vigtigste elementer i din PPC-kampagne, så det er vigtigt at tage sig tid til at skrive effektive annoncer, der fanger opmærksomheden og overtaler folk til at klikke sig videre til dit website.

Nogle ting, du skal huske på, når du skriver din annoncetekst, er bl.a:

Sørg for, at din annonce er relevant for søgeordene du er målrettet

Indhold en opfordring til handling, der opfordrer folk til at klikke sig videre til dit websted

Brug et overbevisende sprog for at overbevise folk om at foretage den ønskede handling

3. Opsæt sporing af konvertering

Konverteringssporing er et vigtigt element i enhver PPC-kampagne, da det giver dig mulighed for at se, hvor mange personer, der klikker på din annonce, der derefter foretager den ønskede handling (f.eks. foretager et køb eller tilmelder sig et nyhedsbrev).

Uden konverteringssporing kan det være svært at vide, hvor effektive dine PPC-kampagner er, og om de er investeringen værd. Ved at opsætte konverteringssporing kan du sikre, at du får mest muligt ud af dine PPC-kampagner.

4. Test, test, test, test!

En af de bedste måder at forbedre effektiviteten af dine PPC-kampagner på er ved konstant at teste og justere dine annoncer. Prøv forskellige overskrifter, call to actions, annoncetekster og billeder for at se, hvad der virker bedst.

Det kan være tidskrævende, men ved regelmæssigt at teste dine annoncer kan du gradvist forbedre deres effektivitet og få mere for pengene.

PPC er en fantastisk måde at nå potentielle kunder online på, men det er vigtigt at optimere dine kampagner for at opnå de bedste resultater. Ved at følge disse tips kan du sikre, at dine PPC-kampagner er så effektive som muligt.

Kvalitetsresultatet har indflydelse på din CPC

Hvis du benytter Google Ads til annoncering, er du formentlig faldet over begrebet kvalitetsresultat, på engelsk quality score (QS). QS er et tal på en skala fra 1-10. En lav QS vil give dyre klikpriser. QS vurderes af Google ved hver søgning, og beregnes blandt andet ud fra følgende parametre:

Hvor godt passer landingssiden til søgningen
Hvor godt optimeret er annoncen til søgningen
Hvordan performer din hjemmeside generelt.