Organisk trafik fra Google er forsat en stor trafikkilde, og derfor kan du gå glip af mange besøgene, ydermere potentielle kunder i din webshop, hvis ikke den er optimalt søgemaskineoptimeret. Webshop SEO er derfor yderst relevant for dig, der ønsker at øge salget på din webshop og ikke tidligere har arbejdet så meget med SEO herpå. Jo større synlighed, des større er chancen også for at få brugere ind på shoppen, hvilket jo alt andet lige også øger potentialet for øget omsætning.
Når vi snakker webshop SEO, adskiller dette sig til en vis grad fra mere traditionel SEO, selvom principperne og formålet grundlæggende er det samme. Produktsider er nøglen i god webshop SEO og derfor er det vigtigt med en god struktur. Følgende punkter er vigtige for at have en god seo performance på en webshop.
Gode produktbeskrivelser
Content! En uddybende produkttekst er essentiel for at få gode placeringer. Tilføjer du ikke en produkttekst, eller blot skriver én linje, så har Google ingen chance for at vide hvad siden omhandler, og dermed besværligt at sætte den i relation til/ranke på bestemte søgninger. Det er vigtigt, at du arbejder med at have en unik uddybende produkttekst, således at produktbeskrivelsen ikke findes på alle mulige andre shops, og det gør det nemmere for søgemaskinerne, at forstå hvilken relation produktsiderne skal vises i. Uddybende produktbeskrivelser kan også være en god mulighed for at arbejde med long tail keywords, og kombinationer af ord, der gør at du bliver fundet på andre end dine fokus søgeord.
Gode produktbeskrivelser bidrager ligeledes til en højere konverteringsrate, da det jo er kundernes primære kilde til information omkring dit produkt, når man handler online. Jo mere information du kan give om dine produkter, des mere tryg og sikker kan du gøre kunderne i deres købsbeslutning.
Husk: Gode produktbeskrivelser er også win win, hvis du kører Google Ads annoncering og bruger Dynamiske search ads.
Brugeroplevelse og navigation
En god brugeroplevelse er alfa omega, når du skal have din webshop til at performance godt. Her der det vigtigt, at kunderne let kan navigere rundt på siden, har let ved at kunne finde produkter og lægge dem i kurven, for til sidst let og enkelt kunne foretage check out. En god brugeroplevelse for brugeren på shoppen er dermed også et vigtigt element i den samlede SEO indsats, da en øget trafik på siden vil konvertere dårligt, hvis brugeroplevelsen og navigationen på shoppen er dårlig. En stigende trafik vil i så fald bare resultere i en højere afslutningsprocent, fremfor højere omsætning.
Den gode bruger oplevelse starter allerede i søgeresultaterne, hvor gode title tag og meta beskrivelser kan være med til at give en god CTR, ligesom at rich snippets passende kan indtænkes her som et værktøj til at skabe søgeresultater, der er mere i øjnefaldende end alm. søgeresultater. Gode produktbilleder og visuel oplevelse omkring dine produkter løfter også den samlede brugeroplevelse på shoppen.
Struktur; Det er vigtigt at have en struktureret webshop, så det er nemt for kunderne at navigere rundt. Dette kan sammenlignes med at gå rundt i et stort indkøbscenter, hvor der er skilte, der viser, hvor man er. Det er nemmest for kunderne, hvis der kun er få underkategorier, men hvis webshoppen har mange produkter, er det nødvendigt at give kunderne mulighed for at filtrere søgningerne efter forskellige parametre som farve, størrelse, pris og mærker. Dette kan dog skabe problemer med SEO, da det kan resultere i en stor mængde sider, der indeholder lignende information og derfor kan blive klassificeret som duplikerede sider.
Canonical tag
Der en webshop adskiller sig fra et alm. website er primært mht. kategori- og produktsiderne. Har du flere forskellige varianter af et produkt, er det vigtigt, at du kun viser en version af produktet, og sætter alle varianter som cannonical. Har du eksempelvis hver variant som et selvstændigt produkt, så vil Google se hver enkel variant. Dette vil eksempelvis være en udfordring, hvis folk bruger filter til at filtrere efter eksempelvis farve på et produkt. Forestil dig hvor mange forskellige URL kombinationer dette vil kunne give, og Google vil indeksere alle sammen. Problemet ved dette vil være, at Google vil have meget svært ved at vurdere, hvilken URL der skal vises når søges på et givent produkt.
Canonical tag, er et tag man indsætter på en side for, at fortælle søgemaskinerne hvilken URL der er den primære, og den som der skal indekseres.
Linkbuilding
Links er en vigtig faktor, hvis du vil have din webshop til at ranke godt i søgningerne. Gode og troværdige links med høj domæne autoritet kan være med til at løfte din webshops placeringer i søgeresultaterne, hvilket kan være med til at øge trafikken til shoppen og dermed andelen af potentielle kunder. Det er vigtigt at få relevante links til din webshop, så hvis du eksempelvis sælger tøj på din shop, at du har links fra hjemmesider indenfor mode, og ikke fra eksempelvis dyrefoder. Relevant sammenhæng vil øge output i din linkbuilding, og øge chancerne for at kunne skabe omsætning gennem trafikken fra dine links.
Teknisk SEO
Teknisk SEO er en stor del af den samlede SEO indsats. Teknisk SEO er i princippet, alt det som ikke indebærer indhold i form af tekst. Her kan blandt andet nævnes indeksering, dødelinks, shoppens mobilvenlighed og hastighed. Når man taler om teknisk SEO er der mange forskellige elementer, og det kan være svært at pege på hvilke, der er de vigtigste, hvis man vil have en god SEO performance. Noget af det der i dag dog er essentielt er mobilvenlighed og at din webshop er responsive, da Google indeksere og crawler din webshop ud fra “mobile first”. Du kan teste din sides mobilvenlighed gennem Googles eget værktøj Google Mobile-friendly test. De fleste webshops kører i dag responsive, men derfor er det stadig vigtigt at gennemgå og optimere shoppens tekniske performance i relation til optimal SEO optimering.
Ovenstående er blot et udpluk af de punkter, som der kan tages fat på, når man taler om webshop SEO. Det kan være en stor og krævende opgave, hvor det kræver, at man bruger en del tid for at lykkedes. Til gengæld vil du med den rette SEO strategi og content have mulighed for at få en værdifuld trafikkilde til din webshop, der kan bidrage til at øge antallet af brugere og den samlede omsætning på shoppen.
Ønsker du hjælp til at få din webshop SEO-optimeret, så kan du se mere om vores SEO-muligheder. Du er altid velkommen til at kontakte os og høre om mulighederne for at vi kan hjælpe dig med at vækste din webshop.
Læg en kommentar