Hvis du har beskæftiget dig en smule med online markedsføring, er du helt sikkert faldet over ordet algoritme.

Men hvad er en algoritme egentlig, og hvorfor er algoritmer så vigtige for alle der sælger produkter eller markedsfører sig selv på hjemmesider og sociale medier?

Hvad er en algoritme?

Algoritmer er ikke en ny opfindelse. Selve ordet stammer fra 800 tallet. Den mest kendte algoritme er Euklids algoritme, en metode til at beregne den største fælles divisor, der går op i to tal.

ETYMOLOGI: Ordet algoritme kommer fra det engelske algorithm, som stammer fra latin: algorismus, fra arabisk al-Khwarizmi, der betyder matematiker. Formen med -tm skyldes forbindelsen til det græske arithmos, der betyder tal.

En algoritme er ikke en formel. Derimod er det en forskrift for en rækkefølge af beregningstrin, som fra et problems data leder til resultatet.

Som et eksempel på ovenstående, kan man beskrive Google’s algoritme som en rækkefølge af beregninger, der udleder hvilke hjemmeside, der skal placeres hvor på søgeresultatsiden.

Algoritmer alle vegne

Du ved det måske ikke, men du er omgivet af algoritmer. Det er en algoritme der beregner den korteste vej, når du bruger kortet i din telefon. Det er også algoritmer der bestemmer, hvordan din pakke bliver sorteret i Postnords pakkecentre.

Når vi snakker online markedsføring, er de mest kendte:

  • Googles algoritme til visning af søgeresultater: Finder de mest relevante sider, når du laver en søgning.
  • Facebooks newsfeed: Bestemmer hvilke opslag du skal se, når du går på Facebook
  • Instagram: Bestemmer hvilke opslag du ser når du loader Instagram eller når du laver en søgning.

Google’s problem – og løsningen

Når vi kigger på produktet Google Søg, er deres ønske at levere de bedste søgeresultater til deres brugere. Det er hele årsagen til, at Google er blevet markedsdominerende: De har simpelthen været bedst til at levere de bedste resultater på folks søgninger.

Skåret ind til benet er Google’s problem: Hvordan finder vi de mest relevante resultater til en søgning. Hvis det bare handlede om, at ordet skulle indgå på siden var det en nem sag at finde alle sider, hvor søgeresultatet indgår. Men hvordan skulle man så sortere listen? Skulle det være efter, hvor mange gange et søgeord indgår? Eller måske hvilken side Google først fandt, der indeholder søgeordet?

Men så er der ikke stor sandsynlighed for, at det bliver de mest relevante søgeord, der kommer øverst. Derfor er Google nødt til at vurdere hver enkelt side på en lang række andre parametre. Formentlig er der flere hundrede enkelte datasæt, der indgår i en enkelt iteration af algoritmen.

Googles algoritme er hemmelig

Når jeg ovenover skriver “formentlig”, er det fordi Googles algoritme er tophemmelig. Det er der gode grunde til: En offentlig kendt algoritme ville lynhurtigt blive misbrugt til black hat SEO. Derfor holder Google kortene tæt på kroppen.

I stedet må folk der arbejder med søgemaskineoptimering teste algoritmen, for at finde ud af, hvilke beregningstrin der muligvis indgår. Det har SEO eksperter gjort i mange år, og derfor ved vi nogenlunde hvilke væsentlige parametre der kan skrues på, hvis man vil have højere synlighed i Google.

Dybest set er Googles algoritme en black box. Vi ved ikke hvad der sker derinde, men vi kan se input og output. Hvis vi så ændrer input, kan vi måske få en ide om, hvad det gør ved output.

Et praktisk eksempel: Vi tror at antallet af links til en hjemmeside påvirker placeringen. Vi ved at vi har ti links. Hvis vi fordobler antallet af links, kan vi se, om det påvirker placeringen.

Hvis placeringen stiger, ved vi at antal links har en positiv effekt på placeringen.

Men: Så simpelt er det desværre ikke. Vi ved nemlig, at blandt andet relevans har en meget høj betydning for placeringen. Så der har vi allerede tilføjet endnu et trin til algoritmen: Relevans ift søgeordet fra den side der linker til vores side.

Nogle af de ting vi ved, indgår i Googles algoritme, og som derfor påvirker din hjemmesides synlighed på Google:

  • Indgår søgeord i teksten?
  • Indgår relaterede søgeord i teksten?
  • Er der links fra andre hjemmesider, hvor ankertekst er søgeordet?
  • Hvor mange links er der til siden?
  • Hvor relevante er de sider der linker ift. søgeordet?
  • Hvor gammelt er indholdet? Nyt indhold bliver måske prioriteret, hvis Google kan se at emnet er nyhedsrelateret
  • Hvad er brugerens søgehensigt? Leder de efter produkter, information eller noget helt tredje?

Hold dig opdateret på online markedsføring

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.