Better Ads Standards er et sæt spilleregler for online annoncering. De er udarbejdet af Coalition for Better Ads, som er en sammenslutning af aktører i branchen, heriblandt Google og Facebook.

Hele formålet bag Coalition for Better Ads og Better Ads Standards er at undgå at brugerne installerer software, der blokerer annoncer, såkaldte Ad Blockers. Dermed forsøger aktørerne i Coalition for Better Ads at beskytte deres annonceindtægter.

Hvilke annoncer er omfattet af Better Ads Standards?

Coalition for Better Ads har defineret nogle annonceoplevelser, der falder ind under Better Ads Standards. Disse annonceoplevelser er blevet identificeret gennem omfattende undersøgelser med titusindvis af forbrugere.

Standarderne fra Coalition for Better Ads gælder for alle annoncer, der vises på internettet, herunder annoncer, der vises via Google Ads.

better ads standard

De vigtigste annonceoplevelser, der er omfattet af Better Ads Standards, er følgende:

  • Pop-ups
  • Annoncer med lyd, der automatisk afspilles
  • Prestitials* med nedtælling
  • Store annoncer, der fastlåses i bunden af skærmen
  • Prestitals på mobile (også uden nedtælling)
  • Annonceindhold højere end 30% af skærmen (mobile)
  • Blinkende animerede annoncer
  • Postitials** med nedtælling
  • Fuldskærms scrollover annoncer
  • Lange preroll annoncer, der ikke kan springes over (video)
  • Mid-roll annoncer (video)

*Vises inden du kan se indholdet

** Vises når du har klikket på et link

Adblockers på vej tilbage

Et af hovedformålene for Better Ads Standards har for nogle aktører været: At undgå at irritere brugerne så meget, at de installerer en Ad Blocker. Men det ser ud til, at brugen af adblockers er på vej tilbage. Herunder kan du se hvor stor andel af besøg der blev blokeret, blandt andet i Danmark.

Brugen toppede i Q1 i 2016, og er mere end halveret i 2020.

ad blockers på vej tilbage

Det er blandt andet et resultat af det arbejde, der er lavet i Coalition for Better Ads. Blandt andet Google indførte selv annoncefiltrering i deres Chrome browser. Filteret blokerer annoncer, der ikke overholder Better Ads Standards.

Google Ads blokerer for landingssider med pop ups

En af de seneste nyheder er, at Google Ads fremover vil afvise annoncer, der leder hen til en landingsside med pop ups. I praksis betyder det at mange affiliate marketingfolk ikke længere vil kunne bruge Google Ads til at tjene penge på deres trafik. Det kan du læse mere om her.

Er cookie popups omfattet af Better Ads Standards?

En af diskussionerne i den danske del af branchen har været, om cookie pop ups er omfattet af standarden, og om man kan risikere at få afvist Google Ads, der leder hen til en landingsside med en cookie pop up.

Vores bud er, at cookie pop ups ikke er omfattet. Coalition for Better Ads definerer, at Better Ads Standards gælder for “ads” – og koalitionen definerer en annonce således:

En annonce er salgsfremmende indhold, der vises på nettet som følge af en kommerciel transaktion med en tredjepart.

Altså skal annoncen vises, fordi nogen har kommerciel interesse i at den bliver vist.

Er Sleeknote omfattet af Better Ads Standards?

På det danske marked er der en del websites, der anvender det man bedst kan kalde “interne pop ups” – Eksempelvis pop-ups, der indsamler email adresser ved at tilbyde rabat eller gratis fragt.

Vil den slags popups så være omfattet, og kunne føre til blokering?

Vores bud er: Nej.

Det ligger i definitionen på en annonce, at den skal have en kommerciel transaktion med tredjepart. Altså at der er en tredjepart, der skal tjene penge på at vise pop-uppen.

Men i tilfældet med interne popups er der ikke en 3. part, der tjener penge på at vise den – og dermed vil den ikke være omfattet af Better Ads Standards.

Kilder:
Coalition for Better Ads (hjemmeside)
Adblockers på vej tilbage (artikel)

Hold dig opdateret på online annoncering

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.