By 3,9 min read

Et af de spørgsmål jeg ofte hører er: “Hvorfor kan Google ikke finde min hjemmeside?” Spørgsmålet stilles ofte af nye hjemmesideejere, som er utålmodige med at få sin hjemmeside frem på google, og dermed flere besøgende på hjemmesiden.

Der kan være mange forskellige årsager til, at google ikke kan finde din hjemmeside, og i dette indlæg vil jeg forsøge at beskrive nogle af dem – og hvad du skal gøre for at få din hjemmeside på Google.

Er din hjemmeside på Google?

sådan finder du ud af om din hjemmeside er på Google

Det aller først du skal gøre, er at konstatere om din hjemmeside er fundet og indekseret af Google. Det kan du gøre ved at søge på google således: site:dinhjemmeside.dk – I eksemplet her har jeg valgt at søge efter alle sider indekseret på bizon.dk. Prøv selv – Klik her.

Får du resultater ved søgninger har Google opdaget din hjemmeside, og du vil snart begynde at modtage besøgende fra Google i større eller mindre omfang.

Hvis der derimod ikke er nogen resultater kan du meget vel have et problem, med at Google ikke kan finde din hjemmeside, men det er der heldigvis også råd for.

1: Forhindringer for indeksering

Der kan være mange forskellige årsager til at Google ikke kan finde din hjemmeside – Eller rettere, at du ikke kan finde din hjemmeside på Google. Nogle af dem kan være:

1: Du har valgt at blokere indeksering af din hjemmeside ved at anvende robots.txt. Gå ind på dinhjemmeside.dk/robots.txt – Hvis du får en tekstfil, hvori der står: “disallow: /” eller lignende kan du have et problem med indeksering pga. robots.txt.

2: Google kan ikke finde og indeksere din hjemmeside pga. et metatag. Højreklik et vilkårligt sted på din hjemmeside, og vælg “Vis kilde” (der kan også stå “Vis kildekode” og lignende). Tryk på Ctrl+F, så du får et søgefelt. Søg nu efter ordet “robots”. Hvis der kommer noget ala <meta name=”robots” value=”noindex” /> kan du have et problem.

3: Google har ikke opdaget din hjemmeside endnu.  Google bruger blandt andet links til at finde nye hjemmesider. Hvis du ikke har linket til din hjemmeside fra en allerede indekseret hjemmeside kan det betyde at Google aldrig finder hjemmesiden. Du kan prøve at lave et link fra en hjemmeside, som du ved findes i Google. Dét at få links fra andre hjemmesider kaldes linkbuilding.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev herunder, så får du en liste med gode steder at få de første links:

4: Google har ikke indekseret din hjemmeside endnu. Har du allerede linket? Så kan det være at Google har været forbi din hjemmeside, men endnu ikke medtaget den i indekset. Der kan gå alt fra minutter til dage, til din hjemmeside bliver vist.

Sådan får du din hjemmeside frem på Google:

Har du tjekket ovenstående, og alt er i den skønneste orden? Så er der nogen ting du kan gøre, for at få din hjemmeside frem på Google. De vigtigste punkter er:

1: Sørg for links til din hjemmeside. Links opfattes af Google som stemmer. Jo flere der stemmer på en hjemmeside, jo bedre. Så sørg for at få links alle de steder du kan.

2: Dine tekster skal indeholde de søgeord du vil findes på. Det lyder banalt, men rigtig mange hjemmesideejere glemmer, at der altså skal noget tekst til, før Google kan finde ud af, hvad din hjemmeside handler om. Så sørg for at lave gode artikler på din hjemmeside.

Du kan jo tage udgangspunkt i de spørgsmål du ofte hører fra dine kunder. Hvis du laver artikler om dem, er du allerede godt i gang. Faktisk er denne artikel, som du læser nu, et eksempel på, hvordan man kan besvare sine potentielle kunders spørgsmål. Snedigt ikke?

3: Brug Google Search Console. Med Google’s værktøjer for hjemmesideejere kan du fortælle Google om nye hjemmesider, og eventuelt oploade et sitemap, så din hjemmeside bliver fundet hurtigere. Du kan finde en guide til Google Search Console her.

4: Vær aktiv på sociale medier. En god måde at få flere læsere eller kunder på, er ved at være aktiv på de sociale medier. Vi kender jo alle Facebook – Sørg for at du har en facebookside til din hjemmeside og virksomhed, og sørg for at skrive på siden når du laver nyt indhold.

Hold dig opdateret.

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.

Relaterede artikler

  • Produktion af tekster med AI er i hastig fremgang, blandt andet takket være værktøjer som Jasper.ai og andre GPT-3 baserede værktøjer. Jasper.ai er en AI-drevet platform, der hjælper marketers og tekstforfattere med at producere tekst hurtigere og mere effektivt. Platformen, der er drevet af GPT-3 bruger en række AI-drevne værktøjer til at hjælpe brugerne med […]

  • Synlighed på Google er vigtig for din virksomhed. Google er en af de mest oplagte annonceringsplatforme, og her kan du se, hvordan du kan forbedre din synlighed på Google og de andre søgemaskiner. For nogle er SEO en naturlig del af deres online strategi, og tænkt ind i alle led af deres online færden. For […]

  • Er der noget bedre end værktøjer, når man arbejder med online markedsføring, og SEO især? Men vidste du, at et af de mest effektive værktøjer er gratis, og lige foran næsen på dig hver dag? Google avanceret søgning, eller Google search operators / search modifiers, er nemlig et enormt nyttigt værktøj til dit SEO-arbejde, især […]