Content, content, content – Uanset om du er marketeer, eller blot har en generel interesse for markedsføring, er du helt sikkert blevet tudet ørerne fulde om, at det handler om content og at have det rette indhold. Hvorfor er det nu lige at content er så vigtigt, når vi snakker marketing? Fordi det betaler sig at lave godt content, både i form af højere omsætning og bedre konverteringsrater.

I denne artikel vil vi gå mere i dybden med hvad det helt præcist content marketing er, hvorfor det er vigtigt og give dig 5 tips til hvordan du skaber værdifuldt content.

Hvad er content marketing?

Content marketing er en vigtig disciplin inden for markedsføring, der fokuserer på at producere kvalitetsindhold, der er relevant for målgruppen og formår at tiltrække og fastholde modtagerens opmærksomhed. Målet med content marketing er at skabe værdi for målgruppen og derved generere købelyst og loyalitet hos kunderne.

Content marketing er ofte set som en selvstændig disciplin, men det er også en vigtig del af en større inbound marketing-strategi. Det er det element, der skal motivere potentielle kunder til at opsøge virksomheden aktivt, uden at det er nødvendigt at pushe salgsbudskaberne. For at opnå dette er det vigtigt at udvikle content, der har en høj værdi, kvalitet og relevans.

Content marketing er motoren i en pull-strategi, der giver kommercielle budskaber en relevant, engagerende og appellerende indpakning.

Indholdskategorier kan eksempelvis være:

  • Blogindlæg
  • Inspirations-, support- og vidensartikler
  • How to-videoguides
  • Video
  • Manualer og kataloger
  • Nyhedsbreve
  • Infografik og illustrationer
  • Tekst på hjemmeside og webshop

Hvorfor er content marketing vigtigt?

Du skal forvente at afsætte tid og penge, hvis det vil have succes med content marketing. Der er en simpel grund til at det godt kan betale sig – Fordi det virker. Content marketing kan hjælpe med at øge brand awareness og opmærksomhed fra potentielle kunder, skabe værdi for din målgruppe, øge trafikken til din hjemmeside og generere flere leads. Det kan også føre til flere tilbagevendende og loyale kunder, styrke din markedsposition og differentiering, forbedre dit brand’s status som top of mind, øge brugerengagement og interaktionspotentiale, øge positiv omtale og længere besøgstid på din hjemmeside. Det kan også bidrage til en bedre forståelse og anvendelse af dit produkt, en enklere og mere idérig købsproces, reduceret supporttid, øget konverteringsrate og potentielt flere salg. Content marketing kan også hjælpe med at forbedre din hjemmesides rangering i søgeresultaterne, og påvirke kunderne på hele købsrejsen, fra at være fremmede brugere til at blive loyale brandambassadører.

content marketing

5 tips til værdifuldt content marketing

  • #Brug relevante søgeord

Søgeordsanalyse er en vigtig del af din content marketing-strategi. Det har to formål: at sikre, at dit indhold dækker det, som din målgruppe leder efter, og at opnå gode placeringer på Google med dit indhold. For at gennemføre en grundig søgeordsanalyse skal du først identificere de mest relevante og bedst performende søgeord i forbindelse med din målgruppes søgeforespørgsler og kerneforretning. Ved at implementere de rette søgeord signalerer du tydeligt over for både brugerne og Google, hvad din forretning tilbyder. Det kan øge din synlighed og sende dig til toppen af Google-søgeresultaterne.

  • #Optimer på eksisterende indhold

Dette tips handler om at tage et kig på og forbedre dit eksisterende indhold. Mange marketers og webshopejere har en masse indhold liggende på forskellige platforme, men det kan af og til blive outdated, irrelevant eller endda ukorrekt på grund af ændringer i branchen og på markedet. Derfor er det vigtigt at kontinuerligt gå gennem dit eksisterende indhold og holde det opdateret og friskt. Dette kaldes ofte content revival eller content refurbishment, hvor man optimerer eksisterende indhold, så det altid performer optimalt.

  • #Fokus på hvilken værdi dit produkt skaber

Content marketing kan nemt føre til en tro på, at den bedste måde at sælge kommercielle budskaber, produkter og serviceydelser er via en direkte salgstale. Men det er ikke altid tilfældet. Forbrugerne er blevet mere kritiske og bevidste, og de reagerer ofte negativt på pushy og åbenlyse salgsbudskaber. De vil helst føle, at man ikke kun er interesseret i deres penge, men også i at hjælpe dem. Derfor er pull-content marketing en bedre tilgang. Erfaring viser, at indhold der er værdiskabende, behovs- og problemorienteret, performer bedst og sælger bedst. Det er indhold, der har modtageren i centrum. Sælg værdien og den gode historie, ikke kun produktet.

  • #Brug blogs og videns sektioner

Uddele gratis indhold til potentielle kunder kan være en god indtægtskilde på sigt. Gratis er et ord, der stadig sælger godt hos danskerne. At give noget væk uden forpligtelser og skjulte gebyrer er noget, forbrugerne kan lide. Med gratis indhold får forbrugerne altid en følelse af at gøre en god handel og det er en effektiv måde at skabe, vedligeholde og pleje loyale kunderelationer. Derfor kan der være kommercielt potentiale i at distribuere ekspertorienteret indhold til din målgruppe og interessenter. Det kan understøtte mange fordele såsom:

  • Øget trafik til hjemmeside
  • Flere leads og konverteringer
  • Boost i awareness
  • Positiv omtale og indholdsdeling
  • Styrket markedspositionering og differentiering
  • Status som trusted advisor og go-to samarbejdspartner.

Derfor er det en god idé at benytte blog- og videnssektioner på din hjemmeside, hvor du med jævne mellemrum deler din ekspertise og viden. På den måde fremstår din virksomhed mere attraktiv, hvilket øger chancen for at få flere faste brandambassadører, som følger dig trofast og deler dit indhold.

  • #Få dit content udover rampen

Content har ingen værdi, hvis det ikke bliver distribueret og delt med målgruppen, så de kan opdage og interagere med det. Derfor bør du altid bruge tid, kræfter og ressourcer på distribueringsfasen når du udformer din content marketing strategi. Dette skal planlægges nøje, så dit indhold får de bedste betingelser for at kunne leve, blive delt af mange og opnå størst mulig reach.

Platform afhænger af contenttype

Det er ikke nødvendigvis den bedste strategi at bruge alle platforme og kanaler, når man laver content marketing. Hver type indhold er unik og har individuelle muligheder og begrænsninger. Derfor kan forskellige typer indhold performe godt eller dårligt i forskellige kontekster. For eksempel egner et hurtigt promoveringsopslag eller et kort videoklip sig bedre til sociale medier som Facebook eller Instagram end en hjemmesides videnssektion. Omvendt vil et tungt blogindlæg eller white paper typisk performe bedre, hvis det bliver sendt på hjemmesidens blog og/eller LinkedIn. Det er vigtigt at have dette in mente, hvis man vil få mest muligt ud af sin content marketing.

Overvej også hvordan du kan styrke og underbygge din distribueringsstrategi ved at kombinere forskellige supplerende markedsføringstiltag, både på dine owned, paid og earned medieplatforme. Det kan eksempelvis være opsætning af mailflow, betalt annoncering og retargeting, SEO, gæsteblogindlæg og lignende. En anden god idé kan være at anlægge en cross-promotion tilgang, hvor man promoverer indholdet på flere forskellige platforme, der pusher for hinanden. På den måde kan du effektivt lede brugerne fra touchpoint til touchpoint og dermed øge interaktionspotentialet og sikre større afkast af din samlede content marketing strategi.

Husk løbende tracking

At måle og spore performance af dit indhold er afgørende for at sikre, at din content marketing-strategi er effektiv. For at gøre dette skal du opsætte klare og veldefinerede mål, som du kan spore.

Dette kan inkludere færre henvendelser med de samme spørgsmål, flere links rettet mod din hjemmeside, mere organisk trafik og fremgang på søgeord i Google, samt specifikke metrics som interaktionsrate på dine e-mails, gennemsnitlig sessionsvarighed på hjemmesiden og bounce rate.

Kontinuerlig tracking og analyse er nødvendigt for at give dig vished om performance-niveauet og identificere huller i din content marketing-strategi eller særlige forretningspotentialer, som du kan udnytte. Derfor er det vigtigt at få styr på dine data for at hele tiden kunne optimere performance og kvalitet af dit indhold.

Hos Bizon har vi mange års erfaring indenfor digital marketing – Så ønsker du en digital sparringspartner, der kan hjælpe med rådgivning til digital strategi og content marketing, der skaber vækst i din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte os.

Hold dig opdateret på online markedsføring

Tilmeld dig til nyhedsbrevet.